Een ‘schone’ oldtimer; de elektrische eend. Traction Électrique bouwt oldtimers zoals de Citroen 2CV om naar veilige, duurzame en schone auto’s van de toekomst. Dit is uniek in Nederland en sinds deze week volledig goedgekeurd door de RDW.

Een ombouw als deze is niet nieuw, er is vaker een elektrische 2CV gemaakt. Maar er is nu voor het eerst volgens de nieuwe regelgeving (van na april 2011) een goedkeuring aangevraagd voor een serie. Men kan het kunstje nu makkelijker herhalen, dat is een doorbraak. Zelfs voor de RDW die de auto aan een grondig keuringstraject heeft onderworpen. Met resultaat; vanaf deze week zoeven er twee omgebouwde oldtimers (met kenteken) stil door de straten van Gouda en Amsterdam. Dankzij de RDW goedkeuring is nu de weg vrij om meer en ook andere oldtimers om te bouwen naar elektrische voertuigen. De eerste bestellingen zijn zelfs al binnen; er wordt gebouwd aan nog twee auto’s.

De twee omgekeurde 2CV’s zijn een Transat (bouwjaar 1984) en een AZAM (bouwjaar 1965). De auto’s hebben een actieradius van tussen de 100 en 200 kilometer en zijn sneller dan het origineel. De elektrische eend rijdt 135 km/u, waar het fabrieksorigineel circa 120 km/u haalde. De laadtijd van de accu’s bedraagt tussen 6 en 8,5 uur. De benzinemotor is vervangen door een 3-fase a-synchroon­motor zoals ook gebruikt in de meeste moderne fabrieksauto’s. Alle gevoelige elektronica is netjes afgeschermd in verband met radiostoring en immuniteit. De benzinetank is vervangen door de laatste generatie polymeer-ijzeroxide accu’s, met een Battery Management Systeem van 123electric, waardoor de accu’s optimaal behandeld worden. Dit resulteert in een levensduur van 3000 laadcycli.

Traction Électrique is een samenwerkingsverband tussen ZEVparts (Leen de Bodt), 2CV-électrique (Ruben Stern) en Knooppunt Everdingen (Jos van Oosten).


Meer lezen over: , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Wat maakt dat jullie schrijven:

“Dankzij de RDW goedkeuring is nu de weg vrij om meer en ook andere oldtimers om te bouwen naar elektrische voertuigen.”

Er was namelijk al een zelf omgebouwde Volvo 245 naar elektrisch, zie http://www.electricvolvo.com
Ik ben wel benieuwd waarom deze eend nu een nieuwe doorbraak betekend bij de RDW?

Overigens niets dan lof en hulde voor het ombouwproject!
Graag zou ik hetzelfde doen met een Volvo Amazon of Volvo Amazon Combi.

Het gaat NIET om de eerste elektrische 2CV, die stamt al uit 2009. We hebben nu alleen volgens de nieuwe regelgeving (van na april 2011) een goedkeuring aangevraagd voor een serie. Dat wil zeggen, we kunnen het kunstje nu makkelijker herhalen. Dat is wel een doorbraak.
edit: dank u, we hebben die info in het artikel verwerkt

Overigens is dit niet alleen voor 2CV’s geschikt, er wordt nu een DS mee gebouwd en een Amazon kan dus ook prima met dit systeem worden omgebouwd!

Voor alle duidelijkheid: ook de Volvo 240 GL Classic Electric is RDW-goedgekeurd volgens de nieuwe strenge regelgeving die geldt sinds 1 april 2011. En ook wij kunnen de Volvo 240 Electric in serie bouwen.

Overigens proficiat met het succesvolle resultaat van het 2CV Électrique project!
Hoe meer elektrische klassiekers er – veilig en goedgekeurd – in Nederland op de weg komen, hoe beter!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.