Het elektrische succesnummer van Kia wordt betaalbaarder.

Langzamerhand begint de concurrentiestrijd tussen elektrische auto’s op gang te komen. Een steeds ruimer aanbod zorgt voor dalende prijzen, het is eenvoudigweg niet langer zo dat iedere ev gegarandeerd verkoopt. Voorts is er ook nog zoiets als de bijtelling, het toverwoord bij leaseauto’s. In 2021 is de grens voor 12 % bijtelling vastgesteld op een bedrag van € 40.000, over alles wat daarboven valt wordt 22 % bijtelling gerekend.

Als bij toverslag zijn de prijzen van de Kia e-Niro aangepast. Er komt een versie met een wat kleiner accupakket, met een opslagcapaciteit van 39 kWh. Uiteraard valt ook de Kia e-Niro met het 64 kWh-accupakket nog gewoon te verkrijgen. De eerste is verkrijgbaar vanaf € 35.995, terwijl de tweede € 38.995 kost. In beide gevallen gaat het om de ComfortLine-uitvoering. Zaken als een dab+ radio, adaptieve cruise control met rijbaanassistentie en een multimediasysteem met 8″ scherm zijn standaard. Een driefase boordlader, waarmee bij publieke laadpunten met 11 kW kan worden opgeladen, is optioneel verkrijgbaar.

De DynamicLine biedt een 10,25″ scherm, een regensensor, batterijverwarming en een driefase boordlader, de DynamicPlusLine voegt onder andere een schuif-/kanteldak, led-verlichting, stoel- en stuurverwarming. De meest luxe is de ExecutiveLine, met zaken als lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen, een verwarmbare achterbank, een JBL-audiosysteem en een draadloze telefoonlader.

Particulieren kunnen bij Kia tijdelijk rekenen op een ev-bonus van € 4.000, een aardige geste nu de overheid haar aankoopsubsidie tijdelijk heeft gestaakt.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ook de warmtepomp is bij de 2021 versie van de e-niro dus een optie i.p.v. standaard. Mogelijk dat ze tot dit ‘ouderwetse’ besluit zijn gekomen doordat de accu’s tegenwoordig zo groot worden dat de investering en onderhoud welke aan een warmtepomp vastzitten niet opwegen tegen het occasionele gebruik van de kachel. In mijn ogen nog steeds niet handig: De dubbelfunctie met airco en het feit dat je duurzamer (efficientie van een factor 2, 3 misschien wel 4) verwarmt moet een logische zijn i.p.v. het domweg 1 op 1 ‘verbranden’ van schaarse energie.

‘Ook’, als in: De 3-fasenboordlader is nu ook niet langer de standaard waar dat bij vorige modeljaar wel het geval was.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.