Hyundai Kona Eletric
De crossover van Hyundai heeft een prijs. Die is opvallend laag, en het rijbereik is opvallend groot. Gaat dit een verkooptopper worden?

Dat lijkt haast niet anders te kunnen, want er kan met deze auto uiteraard ook optimaal worden geprofiteerd van het bijtellingspercentage van vier procent voor elektrische auto’s. Zoals gebruikelijk bij het merk is het aantal uitrustingsniveaus beperkt en is de standaarduitvoering al van alle gemakken voorzien. Maar wat kost dat eigenlijk, de “kaalste” Hyundai Kona Electric? Dat is de Comfort, die voor een bedrag van € 39.195 in de prijslijst staat, daarop volgen de Fashion voor € 41.495 en de Premium voor € 44.995. De topversie is er vanaf augustus, de andere twee uitvoeringen zijn er vanaf 2019.

Dan hebben we het zonder uitzondering over een auto die een vermogen levert van 150 kW (204 pk) en een koppel heeft van 395 Nm en belangrijker allicht nog, altijd is voorzien van een accupakket van 64 kWh. Dat is meer dan de directe concurrentie biedt en levert een ruim rijbereik op. Volgens de WLTP-norm, en die is een stuk strenger dan de aloude NEDC-norm, valt er 482 km ver te komen. Laten we gemakshalve 500 kilometer zeggen. Daarmee is het mogelijk om met overtuiging grote afstanden af te leggen. Zijn er dan geen nadelen? Toch wel. Driefaseladen is niet mogelijk, waardoor het bij een vrij gangbare laadpaal met een maximaal vermogen van 11 kW liefst achttien uur duurt tot een leeg accupakket weer helemaal volgeladen is. Gelukkig is er ook een snellaadaansluiting aanwezig waarmee de auto bij een snellader in een mum van tijd weer vol zit.

En de standaarduitrusting? Een uitgebreid connectiviteitssysteem met navigatie, klimaatregeling, slimme en adaptieve cruise control, lane assist en een warmtepomp. De Fashion voegt daar Krell-audio, dodehoekwaarschuwing, een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achter de auto en livediensten voor het connectiviteitssysteem. De Premium heeft een grootlichtassistent, weergave voor de maximumsnelheid en een systeem om in dezelfde rijbaan te blijven.

Als het aankomt op accucapaciteit is er concurrentie van de Opel Ampera-e. Maar die auto is kleiner, slecht verkrijgbaar en kost een forse € 46.699. Of de Nissan Leaf, die een kleiner accupakket heeft, maar wel een vanafprijs heeft van € 33.990.

Hyundai Kona Electric interieur


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

“bij een vrij gangbare laadpaal met een maximaal vermogen van 11 kW liefst achttien uur duurt tot een leeg accupakket weer helemaal volgeladen is”

64/7,4 = 8,65u om vol te laden. De meeste huizen hebben echter 3,7 standaard (16A): 64/3,7= 17,30u om vol te laden. Waar halen jullie 18u op 11 kw vandaan? Duidelijk geen idee hoe dit in zijn werk gaat. Prutsers.

Ter info, 7,4 kwh gehanteerd omdat de kona geen 11 kwh ondersteund, ook dat weten jullie kennelijk niet. Prutsers.

@possimp: hi, dank voor het compliment. Ik weet echter wel degelijk wat van laadpunten. Publiek zijn driefaselaadpunten met een maximaal vermogen van 11 kW (16A) gangbaar. Een Kona laadt dan op één fase, dus met een derde van het maximale vermogen. Dan kom je aan 3,7 kW. Losjes gerekend sta je dan 18 uur te laden, als het accupakket leger dan leeg is gereden. Uiteraard bestaat 22 kW (32A) ook, maar aanzienlijk minder vaak. Ook thuis heb je een aardige huisaansluiting nodig om te kunnen laden op 32A. Gangbaar in Nederland zijn 3x25A, 1x30A, 1x35A. Voor alle stroomverbruikers in huis. Ook de elektrische auto die nogal wat pakt. Lang verhaal kort, er kan best wel vaak niet met 7,4 kW worden geladen.

Het voorbeeld is vooral gebruikt om aan te geven dat er best wel vaak, best wel lang geladen moet worden als het accupakket best wel leeg is.

Thuis kun je met een goedkope 3.7 kW lader al snel 1000 km per week laden. De Opel Ampera-e is ongeveer even groot als de Kona maar inmiddels wel een beetje te duur.

@volt: thuis laden en het accupakket zo vol mogelijk houden, dat is de truc. Doe je dat niet, dan sta je op een zeker moment eindeloos aan de paal tot je wagen vol is. Of is een bezoek aan de snellader onvermijdelijk.

Yep, verkooptopper.

Leaf is leuk, Kona is leuker.

En Ampera-e is een hopeloos geval. Ik weet niet hoe de deal tussen GM en PSA eruit ziet rond dat ding, maar iemand gaat een kater krijgen.

Sowieso, Hyundai is hot. Ik vermoed dat de Kona en Niro over enkele jaren de EV markt overheersen…

@Esprit_de_Flandre: de Opel Ampera-e wordt mondjesmaat verkocht en biedt absoluut geen waar voor zijn geld. Voor 50 duizend euro koop je een auto die absoluut niet hebberig maakt, een rationele aankoop (bijtelling!) zou moeten zijn, maar dat tegelijk niet is. Het enige waarop die auto zich kon laten voorstaan was de grootte van het accupakket. Maar dat voordeel is nu rap aan het verdwijnen. De Kona komt, net als de Leaf met een 64 kWh-accupakket. Ook de Ioniq zal op termijn volgen met een accupakket van dezelfde grootte

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.