De nieuwe Ford Focus Electric is nu in Nederland te bestellen.

Deze emissieloze Ford is leverbaar vanaf 39.990 euro en kan door zakelijke klanten vanaf 689 euro per maand worden geleased met 0% bijtelling in 2013. De 5-deurs Focus Electric is de eerste volledig elektrisch aangedreven personenauto van Ford in Europa. Deze volwaardige vijfzitter combineert duurzaamheid met rijdynamiek en stoot geen CO2 uit. In Noord-Amerika is de Focus Electric al zo’n anderhalf jaar leverbaar. De Europese versie wordt in de Ford-fabriek in Saarlouis (Duitsland) geproduceerd. De productie is daar onlangs van start gegaan.

De nieuwe Focus Electric is de eerste van een nieuwe reeks elektrische Ford modellen. Eind volgend jaar wordt de reeks uitgebreid met de Ford C-MAX Energi Plug-in Hybrid, gevolgd door de nieuwe Ford Mondeo Hybrid.

Ford Focus Electric

In navolging van de “ONE Ford”-strategie is de Focus Electric door zowel ontwikkelaars in Noord-Amerika als Europa als auto voor de wereldmarkt ontwikkeld.

Essentieel in deze elektrisch aangedreven Ford zijn de beide lithium-ion-accupakketten met een totale capaciteit van 23 kWh (totaalgewicht van circa 300 kilo). Afhankelijk van de buitentemperatuur worden de accu’s gekoeld of verwarmd (vloeistof). De temperatuurregeling verloopt op deze manier veel sneller en nauwkeuriger dan bij luchtkoeling. Hierdoor wordt een optimale bedrijfstemperatuur voor de lithium-ion accu’s gegarandeerd, resulterend in een zo groot mogelijke actieradius.

Met een vermogen van 107 kW (145 pk) staat de elektromotor garant voor dynamisch rijplezier. Zoals gebruikelijk bij elektrische auto’s is het maximale koppel van 250 Nm direct vanuit stilstand beschikbaar. De maximumsnelheid van de 1.700 kilo wegende wagen bedraagt 137 km/u, voor de acceleratie van 0 naar 100 km/u is niet meer dan 11,4 seconden nodig en de maximale actieradius bedraagt 162 kilometer (“verbruik”: 15,4 kWh/100 km).

Accu’s opladen onder het rijden …

Onder het rijden worden de accu’s van de Focus Electric opgeladen door het regeneratieve remsysteem. De geavanceerde aandrijflijn van de Focus Electric vangt gemiddeld 95 procent van de kinetische energie op die bij het remmen vrijkomt. Deze energie wordt in de vorm van elektrische stroom naar de accu’s geretourneerd (recuperatie). De Brake Coach, een innovatieve technologie die de bestuurder helpt om zo gelijkmatig mogelijk te remmen, zorgt ervoor dat meer energie naar de accu’s kan worden teruggevoerd, wat weer gunstig is voor de actieradius.

Hoe meer overtollige kinetische energie wordt teruggewonnen, des te groter is de actieradius. Voor de bestuurder wordt dit inzichtelijk gemaakt op een beeldscherm in de cockpit (SmartGauge), waarop steeds meer vlinders verschijnen: voor elke kilometer die door recuperatie of door efficiënt rijgedrag wordt teruggewonnen, wordt een blauwglanzend, fladderende vlinder toegevoegd. De ingenieurs van Ford lieten zich inspireren door het “vlindereffect” waarbij zelfs de kleinste gebeurtenissen grote gevolgen kunnen hebben.

… of in stilstand

In stilstand kan de Focus Electric met een kabel op een stroombron worden aangesloten. Er zijn drie oplaadmogelijkheden:

1) Accu’s laden met een thuis geïnstalleerd vast oplaadstation (16 ampère) Oplaadtijd: circa 6-7 uur bij een volledig ontladen accu). Ford werkt in Nederland samen met de ANWB om eigenaren van een Focus Electric te voorzien van een laadoplossing. De ANWB verzorgt het gehele traject van intakegesprek tot de installatie van het laadpunt.

2) Accu’s laden via een vast openbaar oplaadpunt (16 ampère) met een speciale kabel. Oplaadtijd: circa 6-7 uur bij een volledig ontladen accu. Bij een aansluiting van 32 ampère neemt de oplaadtijd af tot 3-4 uur bij een volledig ontladen accu.

3) Accu’s laden door deze met de meegeleverde kabel aan te sluiten op een gewoon stopcontact (10 ampère). Oplaadtijd: circa elf uur bij een volledig ontladen accu.

Rijke standaarduitrusting

De Focus Electric is gebaseerd op de luxueuze Titanium hatchback en is daarboven voorzien van onder meer:

SmartGauge Instrumentenpaneel
Voorbumper en grille in speciaal design
Oplaadcontact – de oplaadstatus wordt door een ring van leds aangegeven
Oplaadkabel
Nieuwe 17 inch 15-spaaks lichtmetalen velgen
Navigatiesysteem met 5-inch kleurenscherm
SONY audiosysteem met 9 speakers
Achteruitrijcamera
Ford Keyless Entry
Ford SYNC connectiveitssysteem
Deflation Detection System (bandenspanningcontrolesysteem)

De Focus Electric is te personaliseren met een keur aan opties en is in zes kleuren leverbaar: Frozen White, Moondust Silver, Deep Impact Blue, Burnished Glow, Ice Storm en Panther Black Metallic.

Distributie en garantie

Ford is van mening dat volledige elektrisch aangedreven auto’s momenteel nicheproducten zijn, met groeipotentieel in de toekomst. Tot de doelgroep van de nieuwe Focus Electric in Nederland behoren enerzijds milieubewuste particulieren, anderzijds bedrijven met een wagenpark. Dit zijn vooral lokale energiebedrijven, gasleveranciers, gemeentebedrijven en ondernemingen die de emissie van hun wagenpark willen terugdringen.

De Focus Electric is in Europa verkrijgbaar bij een select aantal Ford dealers. In Nederland betreft het, gezien de momenteel geringe markt voor volledig elektrische aangedreven auto’s, vooralsnog alleen Ford Ardea in Amsterdam en Ford Tigchelaar in Breda. Indien de markt erom vraagt, zal Ford in Nederland het Focus Electric dealernetwerk verder uitbreiden.

Ford verleent op de Focus Electric vijf jaar volledige garantie. De Focus Electric is in Nederland leverbaar vanaf medio september.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik mis de mogelijkheid tot snelladen. Als dit inderdaad ontbreekt, dan is de Ford Focus Electric gedoemd te falen!

@advandermeer: is het ook. Een goede EV wordt vanaf de grond ontwikkeld als EV.

Een Tesla model S bij Ford op de stoep zetten, met de vraag om er een brandstofmotor in te verwerken gaat ook mislukken.

De prijs is veel te hoog, en de specificaties zijn om te huilen

Weer mislukt, net zoals met de Leaf. Waarom een 32A lader er in en geen 3-fase 16A lader? De nieuwe Leaf krijgt ook een 32A lader er in.

1-fase 32A is behoorlijk zeldzaam in Nederland, 95% van alle publieke laad infrastructuur is 3-fase 16A, daar haal je dus 11kW uit.

Alleen Renault lijkt dit te hebben begrepen met de ZOE net zoals de Model S.

@widodh:
De Leaf kan tenminste nog snelladen.

@advandermeer: Klopt, alleen kom je sneller een 11kW punt dan een CHAdeMO lader tegen. 11kW laden als je even ergens stil staat is érg fijn.

@widodh: De reden om voor een Zoe te kiezen en niet voor de Leaf 😉

@Widoh, bedoel jij te zeggen jij dat de meeste New Motion lolo smarts ook 3 fase 16A is?

Joepie, ik ging er vanuit dat ze standaard maar 3,6A waren!?

Actieradius is wederom veel te laag, moet minimaal 350 km zijn dan overwegen mensen om dit soort auto’s te gaan rijden. Jammer en een jaar te laat om 5 jaar met 0% bijtelling te kunnen rijden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.