Beter betaalbare accupakketten betekent als vanzelf dat elektro-auto’s goedkoper worden. Daar kan niemand op tegen zijn.

Ooit waren accupakketten enorm duur, maar in een aantal jaar is het de goede kant op gegaan met het prijsniveau. In 2010 moest nog worden gerekend op $ 1.100 (€ 900) per kilowattuur, in 2020 is dat al gezakt naar $ 137 (€ 112) per kilowattuur. De prijzen zijn zo ongeveer gedecimeerd. De magische grens is als vanzelfsprekend $ 100 (€ 82) per kilowattuur en die kan naar verwachting op grote schaal worden bereikt in 2023. De dalende prijzen zijn te danken aan de productie van grotere aantallen en het daarbij horende schaalvoordeel. Ook is het goedkoper geworden om kathodes, de polen waar de elektronen instromen, te maken.

Uiteraard is de prijs niet het enige dat telt. Niettemin is het van belang dat accupakketten goedkoper worden, het leidt ertoe dat ev’s betaalbaarder worden. Vanzelfsprekend wordt de ontwikkeling allesbehalve gestaakt, zodat accupakketten zowel compacter als lichter worden.

Stilletjes is de grens in China al doorbroken. Enkele busbouwers komen uit op een bedrag van minder dan $ 100 (€ 82) per kilowattuur, terwijl het gemiddelde voor producenten van elektrische bussen $ 105 (€ 86) per kilowattuur is.

In het rapport, dat is opgesteld door Bloomberg, wordt gesteld dat solid state-accupakketten pas echt voor een doorbraak kunnen zorgen. Ten opzichte van de nu gangbare lithium ion-accupakketten zou een prijsdaling van liefst 40 % kunnen worden bereikt.

Beeld: een elektrische bus van het Chinese merk BYD


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.