Hyundai Nexo aan de pomp
De nieuwe techniek is bepaald niet te geef, de Hyundai Nexo is plots vijfduizend euro duurder.

Het aanbod van auto’s met een brandstofcel houdt niet over. De Hyundai Nexo is een van de weinige én is recent ontwikkeld. Daarbij is dit voor Hyundai een waterstofauto van de tweede generatie die, zoals kan worden verwacht, op alle fronten beter presteert dan zijn voorganger, de ix35 Fuel Cell. Maar nadelen zijn er ook. Aan plannenmakerij ontbreekt het niet, maar in de praktijk is er een schrijnend gebrek aan tankstations met een waterstofpomp.

Verder is een waterstofauto nogal prijzig. Toegegeven, de ix35 Fuel Cell kostte ooit meer dan 100.000 euro. Wat dat betreft doet de Nexo het beter, alleen is er sprake van een prijsstijging in plaats van een prijsdaling. Vanaf februari kost de Nexo 5.000 euro meer. De auto is er vanaf € 74.995, wanneer de auto is voorzien van het Plus-pakket wordt er een bedrag van € 80.995 voor de auto gerekend. Bij zakelijk gebruik wordt er wel geprofiteerd van een ouderwets lage bijtelling, waterstofauto’s hebben namelijk 4% bijtelling over de gehele cataloguswaarde.

Waarom de prijsverhoging is doorgevoerd is onduidelijk. Wordt de auto niet genoeg verkocht en is dit een poging om niet teveel toe te leggen op de productie van iedere Nexo? In Nederland is de auto sinds de introductie 173 keer besteld.

Beeld: een Hyundai Nexo aan de pomp, wat een tamelijk uniek beeld is.

Met dank aan Roel voor de tip!


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

De prijs is hoog vanwege de complexe techniek om op deze wijze elektrisch te kunnen rijden.
De brandstofcel moet gekoeld worden waardoor een zeer grote radiator nodig is met waterpompen.
Dit vanwege het rendement van brandstofcellen (60-70%)moet er veel warmte weggekoeld worden.
Je hebt een batterij nodig om weg te kunnen rijden.
Want de brandstofcel moet eerst op temperatuur komen (80 graden Celsius).
Een turbocompressor met een vermogen van meer dan 10 kW om de benodigde lucht in de brandstofcel te kunnen persen.
De samengeperste lucht moet door een watergekoeld intercooler en een luchtbevochtiger.
Er is een groot luchtfilter nodig want brandstofcellen zijn gevoelig voor vervuiling en kunnen absoluut niet tegen olie.
Een voldoende grote batterij om met één pedaal te kunnen rijden.
Om ongeveer 400 km af te kunnen leggen heb je twee grote 60 liter tanks nodig met een wanddikte van 3 cm.
En een ventiel die de 700 bar tank druk reduceert naar 10 bar.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.