Rolls-Royce Phantom + Tesla Model S
Er wordt mij regelmatig gevraagd wat het laden van een EV precies kost, en of het nou wel zo slim is om over te stappen. Een kleine vergelijking.

Auto’s met een elektromotor stijgen de laatste jaren sterk in populariteit. In 2013 werden er al meer dan 18.000 van verkocht in Nederland. Dat is ook niet zo vreemd: elektrische auto’s zijn veel goedkoper in het gebruik en stoten geen schadelijke gassen uit. Toch hebben elektrische auto’s een bepaald verbruik, want ze moeten immers bij tijd en wijle opgeladen worden en dat kost geld.

Allereerst zijn er voor iedere elektrische auto verschillende zaken die invloed kunnen hebben op de kosten van het praktijkverbruik, zoals het gewicht en de aerodynamische vormgeving van de auto, de rijstijl van de chauffeur, het rendement van de oplader en het aantal jaarlijks afgelegde kilometers (km). Als er voor het gemak wordt uit gegaan van de Renault ZOE, een compacte elektrische auto met een verbruik van 10 kWh (kilowattuur) per 100 km, liggen de verbruikskosten op 2,30 euro per 100 km. Bij 15000 km per jaar kost de ZOE dus 345 euro aan energiekosten. In vergelijking: een diesel die 1 op 20 rijdt, zal gemiddeld 7,25 euro per 100 km kosten aan brandstof. Dit komt neer op 1.087,50 euro per jaar bij 15.000 km. Een fors verschil dus. En let op: het tarief dat je per kWh betaalt, is afhankelijk van je energiecontract. Energieleveranciers stunten regelmatig met kortingen en welkomstbonussen voor nieuwe klanten. Daarom is elk jaar energie vergelijken aan te raden. Zo kun je de kosten per kWh zo laag mogelijk houden!

Natuurlijk moet er niet worden vergeten dat er ook andere kosten zijn voor elektrische auto’s. Zo ligt de aanschafwaarde van elektrische auto’s gemiddeld hoger, vanwege de prijzige accu. Verder schrijven elektrische auto’s veel sneller af, omdat de accu minder lang meegaat dan een benzine- of dieselmotor. Op lange termijn zal echter toch blijken dat de meeste elektrische auto’s goedkoper zijn per km dan auto’s die rijden op diesel of benzine: 26 tegenover 31 eurocent per km gemiddeld (bij 15.000 km per jaar).

Het wel of niet aanschaffen van een elektrische auto’s kan dus een slimme afweging zijn. Vooral zakelijke rijders profiteren, omdat er slechts 4 procent (volledig elektrisch) tot 7 procent (plug-in hybrid) bijtelling betaald hoeft te worden voor privégebruik. (Foto: dtm01)


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Ik vind het bovenstaande artikel de situatie wel erg rooskleurig voorstellen, uit mijn onderstaande onderbouwing blijkt dat de kosten voor een clio op diesel bij 15.000 km/jr ongeveer hetzelfde zijn als van een Zoe en dat een Clio op benzine zelfs goedkoper is.

Dit wil niet zeggen dat ik tegen elektrisch rijden ben, sterker nog, ik heb serieus de mogelijkheden onderzocht. Maar op dit moment is elektrisch alleen interessant bij lease en ook dan is het afhankelijk van meerdere factoren.

Hieronder een lang en saai verhaal.
—————————————–
Het NEDC-verbruik van de Zoe is 10 kWh, het praktisch verbruik ligt meer rond de 14kWh. Daarnaast is het laden aan een laadpaal duurder dan thuis (28ct t/m 36ct p/kWh), soms komt daar nog een extra bijdrage bij voor snelladen (bij nuon €2,-)

De kosten voor 100 km varieren dus van (14kWh*23ct)= € 3,20 vooor thuis laden tot circa (14kWh*36ct)= € 5,04 voor de snellader. Gemiddeld kom je waarschijnlijk ergens rond de € 4,- uit. Bij 15.000 km/jr is dat 600,-.

In tegenstelling tot wat het artikel aangeeft, koop je bij de Zoe geen accu, die lease je. Dat kost € 79 per maand, ofwel € 948 per jaar.

Desondanks blijft een Zoe zo’n 4.500 duurder dan een redelijk vergelijkbare dieselende Renault Clio (ik vergelijk hier de Zoe Zen met de Clio dCi 90 Energy Expression). Als je dat bedrag afschrijft over 5 jaar, kom je dus uit op zo’n € 900 extra afschrijving per jaar.

De jaarlijkse kosten van energie, extra afschrijving en acculease bij een Zoe bedragen afgezet tegen de clio in totaal zo’n 2.500,- per jaar, € 1,67 per kilometer.

Bij het dieseltje ben je naast de in het artikel genoemde 1087,50 euro aan brandstof, ook nog 1072,- kwijt aan wegenbelasting (Prov. GLD). Overigens moet je met zo’n Clio’tje aardig doorkarren om maar 1:20 te halen, maar laten we daar maar niet over vallen. Daarnaast kent een diesel meer slijtagedelen, deus zeg dat je op jaarbasis zo’n 350,- per jaar extra kwijt bent aan onderhoud. De kosten per jaar komen dan eveneens op 2.500,-. Elektrisch rijden is dus alleen voordeliger dan een diesel als je ‘m least, omdat de bijtelling lager is. De running costs zijn namelijk hetzelfde.

Vergelijk je ‘m met een benzine, dan is het plaatje weer anders. En laten we wel wezen, niemand rijdt 15.000 per jaar in een diesel. Het verschil in nieuwprijs neemt dan toe tot € 7.000, ofwel € 1.400 per jaar. De kosten van de Zoe nemen hierdoor in verhouding tot de Clio toe tot € 3.000.

Die Clio op benzine loopt in de praktijk ook wel 1:18, wat de brandstofkosten op 15.000/18*1.72=1.433. De wegenbelasting is echter slechts 412 per jaar. Reken ook hier weer met zo’n 350,- aan extra slijtagekosten en je komt op 2.200 per jaar. 800,- goedkoper dan de Zoe!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.