Tesla heeft de prijzen van de Model S voor Nederland vrijgegeven. Voorlopig worden alleen de versies met een 60 of 85 kWh-accupakket hier verkocht. Tesal-topman George Blankenship heeft onlangs aangegeven dat ze voorlopig niet van plan zijn om de versie met het lichtste accupakket, namelijk 40 kWh, vanuit Tilburg te gaan leveren.

Vanaf €72.600
De instapper wordt daarmee automatisch de versie met een 60 kWh-accupakket. Deze variant met 300 pk en 430 Nm aan koppel kost €72.600 inclusief BTW (€60.000 ex BTW). De theoretische range is 375 km en de topsnelheid ligt op 193 km/u.

Een stap hierboven zit de 85 kWh-variant met 360 pk en 440 Nm aan koppel voor €83.150 inclusief BTW (€68.719 ex BTW). Bij een contante snelheid van 88 km/u komt de range uit op 500 km. In de praktijk zal dit doorgaans minder zijn. De topsnelheid bedraagt 200 km/u en de sprint van nul naar honderd voltrekt zich in 5,9 seconden.

Het voorlopige topmodel is de Model S Performance (85kWh) met 416 pk en 600 Newtonmeter aan koppel welke €97.550 kost (€80.600 ex BTW). Eveneens een theorie-range van 500 kilometer maar dankzij de extra pk’s wel iets sneller naar de honderd: 4.6 seconden, soms genoeg om een BMW M5 te verslaan. De topsnelheid ligt op 212 km/u.

Tevens zijn de prijzen van de Signature (€101.400) en de Signature Performance-modellen (€110.950) vrijgegeven, maar deze versies zijn al uitverkocht en prijstechnisch alleen interessant voor reserveringshouders.

Onderstaande opties zijn al standaard op de Signature-uitvoeringen en op de 85 kWh Performance-versie:

Tech Package: €3.950
Het tech package tilt het technologiegehalte naar een hoger niveau. Het 17″ touchscreen wordt namelijk nog nuttiger met stapsgewijze gps-navigatie en de laadruimte achteraan wordt toegankelijker. Het zicht wordt duidelijker dankzij de LED-verlichting en de hoge resolutie achteruitrijcamera. Verdere opties in dit pakket zijn onder meer xenon koplampen, elektrisch verstelbare buitenspiegels, LED-mistlampen, automatische achterklep, HD achteruitrijcamera en automatische toegang zonder sleutel.

Sound Studio Package: € 1.600
Dit is voor de muziekliefhebbers, bestaande uit een audiosysteem van 12 Dolby ProLogic-luidsprekers van 580 watt en opslagruimte voor ruim 3000 songs. Oh, en het volume kan omhoog gedraaid worden naar stand ‘elf’, een speelse verwijzing naar Spinal Tap.

Actieve luchtvering: € 1.600
De actieve luchtvering biedt volgens Tesla voordelen voor dagelijks gebruik en extreme omstandigheden. De luchtvering reageert voortdurend op veranderende wegomstandigheden. Wanneer de Model S versnelt, laat de ophanging de auto zakken zodat de vorm aerodynamischer wordt en de wagen meer bereik heeft.

Volledig glazen panoramisch dak: €1.600
Met dit panoramadak in Model S moet het cabriogevoel enigszins worden opgeroepen. Daarnaast geeft het dak volgens Tesla extra structurele stijfheid dankzij het lichtgewicht hittewerende veiligheidsglas. Zelfs tijdens de heetste dagen moet de auto aangenaam koel blijven. Met een simpele veeg op het touchscreen opent het glazen dak.

Panoramisch dak Tesla Model S

Achteruitkijkende stoelen
Dit is de manier om van de Model S een zevenzitter te maken: stoelen tegen de rijrichting in. Deze stoelen zijn uitgerust met vijfpuntsgordels voor kleine kinderen en kunnen volledig opgeklapt worden wanneer ze niet gebruikt worden. Een feature die op geen enkele Model S standaard wordt geleverd, de meerprijs is €1.600.

Uitlevering
De uitlevering van de Model S in Nederland begint in de zomer van 2013. Reserveringshouders voor de Signature-varianten – gelimiteerd tot een oplage van 500 stuks – kunnen in het voorjaar al bezit nemen van de elektrosedan.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

€83.150 voor het grootste accupakket vind ik alleszins meevallen. Had ze iets hoger verwacht. Netjes gedaan dus.

Hamvraag: ontloopt Tesla nou importheffingen door de Europese Model S deels in Tilburg te assembleren?

5 jaar geen bijtelling (registratie 2013), MIA, KIA & VAMIL subsidie erop, geen HSB, BPM en super zuinig in gebruik en onderhoud! http://www.leasebijtellingvrij.nl

@Martijnduif: hoe zit het na die 5 jaar? stel ik koop in 2013 een tesla model s, wil dit zeggen dat de wagen volledig bpm vrij is, dus helemaal niets nada noppes ooit nog aan de fiscus moet betalen als bpm. of moet er over 5 jaar voor die auto dan wat bijbetaald worden, zijnde importheffing?

nee daarvoor is volledige assmblage noodzakelijk, het wordt nu deelassemblage waardoor de importheffing 10% ipv 15% wordt (zo las ik ergens).

Ik ben eens benieuwd wat de leaseprijs gaat worden in vergelijking met bv. een BMW 640d Gran Coupe of een Audi A7 3.0 BiTDI.

@ceessss: lease prijs?!
ik denk dat je het hele fiscale plaatje niet helemaal hebt begrepen..
de BMW 640d Gran Coupe kost lease om en nabij de € 2.095,00 euro en de Audi A7 3.0 BiTDI 1433 euro p.m. (beide 25% bijtelling)
de Fisker karma kost daarentegen € 1569,- en heeft 14% bijtelling.

het hele verhaal van de elektrische wagen is dat het juist fiscaal aantrekkelijk is voor de ondernemer. dan moet je dus de auto kopen, niet leasen. als je het least betaal je namelijk de volle pond en het enige voordeel dat je hebt is meestal de gunstige bijtelling. maar als je het koopt als bedrijf heb je ook de fiscale voordelen van de overheid mooi mee te nemen. voorbeelden:
de fisker karma kost een ton, 100.000 betalen aan de zeer aardige mensen bij de kroymans dealer om met de wagen weg te mogen rijden. maar als je de auto op naam van het bedrijf zet, en elk jaar bij je belanstingzaken aangeeft dat het om een meerjarige investeringsplan is, dan krijg je stukje bij beetje terug, al met al: je rijdt die wagen (prijs S-klasse) voor de prijs van een E klasse.

en dan heb ik niet eens het voordeel genoemd dat je relatief weinig brandstofkosten hebt, je geen wegenbelasting hoeft te betalen en nog een dikke bak ook hebt! kijk, daar zou ik het voor doen als ondernemer 🙂

nog een voorbeeld: de ampera: kosten bij de dealer? 55K, werkelijke kosten na fiscale voordelen? om en nabij de 30K. voordelen van deze wagen tegenover gelijkwaardige auto’s tussen de 30/40 duizend euro: MRB vrij, 0% of 14% bijtelling ipv 20 of 25% . en je bent natuurlijk pioneer. want wees eerlijk: elektrische wagens worden de toekomst. (zelfs ik als petrolhead geef dat toe) kijk maar naar de mobieltjes van vroeger: 30 jaar geleden begonnen met alle problemen van dien: nooit bereik.groot lomp onhandig etc. maar vandaag de dag.. tsja

bij de tesla licht het nog beter: 0% bijtelling, volledig elektrisch en een zeer nette bereik van dus 480 km(!) FTW

@bigcar ons advies is om na 5 jaar de auto over te doen aan privé en km vergoeding te verstrekken voor de zakelijk gereden km. Als je de auto zakelijk blijft rijden ga je vanaf maand 61 de dan geldige bijtelling betalen. Kijk op onze site en bel gerust voor meer info.

En ja je moet de auto op je bedrijfsnaam zetten om de 3 subsidies te ontvangen. dmv financial lease kun je hem prima financieren. Verzekering en onderhoud zelf regelen en je rijdt een Ampera voor minder dan een Corsa. Er zitten ook nadelen aan, de 3 subsidies wordt alleen gegeven op nieuwe auto’s en als je die binnen 60 maanden verkoopt moet je het verschil terug betalen. Daarnaast zijn deze auto’s 2e hands niet te verkopen aan bedrijven want die kopen heel voordelig een nieuwe met subsidies en voor een particulier zijn ze te duur. Dus wees zeker dat je er 5 jaar bezit van hebt anders wordt het voordeel een strop.

@bijtelling: dank voor de info! 🙂

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.