Met meer dan 200 van ruim duizend forumleden is een onderzoek gedaan naar het gemiddeld brandstofverbruik van de Opel Ampera, dit is gedaan gedurende de gehele levensduur van hun elektrische Ampera.

Gezamenlijk waren ze goed voor meer dan vijf miljoen kilometers en indrukwekkende verbruikscijfers. De Ampera-rijders met de beste resultaten werden onthaald op het hoofdkantoor van Opel Nederland in Breda. Met een levensduurverbruik dat varieerde van gemiddeld 0,5 tot 1,2 liter per 100 kilometer tonen de winnaars aan dat de Ampera bij gedisciplineerd laadgedrag verreweg zijn meeste kilometers volledig elektrisch en zonder enige emisse kan afleggen. Als beloning voor hun prestatie ontvingen de Ampera-rijders een laadpas van The New Motion waarmee zij het komende halfjaar gratis kunnen laden, zowel thuis als in de publieke ruimte.

Binnen de diverse kilometercategorieën werden uiteindelijk vijf winnaars geselecteerd, die zich via het amperaforum hadden aangemeld. Onderstaand een overzicht van de categorieën, de winnaars en het levensduurverbruik van hun Ampera’s.

Categorie Ampera-rijder Levensduurverbruik

5.000-10.000 km Herman Mulders 0,8 liter/100 km (1 op 125)
10.001-15.000 km Franky Van Liedekerke 0,5 liter/100 km (1 op 200)
15.001-20.000 km Albert de Gier 0,8 liter/100 km (1 op 125)
20.001-25.000 km Johan Boer 1,2 liter/100 km (1 op 83)
> 25.000 km Benny van Wijngaarden 0,9 liter/100 km (1 op 111)

De Opel Ampera is met bijna vierduizend exemplaren op de weg marktleider op het gebied van elektrisch rijden in Nederland. Dankzij zijn range extender kent de Ampera een onbeperkt rijbereik, maar via de batterij kan er gemiddeld per volle lading zo’n 60 kilometer emissievrij worden afgelegd, voordat de motor-generator in werking treedt. Volgens de Europees vastgestelde cyclus kent de Ampera een verbruik van 1,2 liter per 100 kilometer en een bijbehorende CO2-uitstoot van 27 gram per kilometer. Bij een consequent laadgedrag (thuis, op het werk en in de publieke ruimte) is het mogelijk om met de Ampera een praktijkverbruik te realiseren dat zelfs beter is dan de gehanteerde norm volgens de Europese cyclus, ook bij relatief hoge kilometrages.

Steeds meer échte elektrische kilometers
Michel Vercruyssen, marketing manager Opel Nederland: “De resultaten van dit onderzoek en ook andere praktijkvoorbeelden, tonen aan dat het heel goed mogelijk is om met de Opel Ampera het merendeel van de kilometers elektrisch af te leggen. Dat vraagt echter wel om laaddiscipline van de berijder én een faciliterend en stimulerend beleid van andere stakeholders, zoals wagenparkbeheerders en leasemaatschappijen. Als dat samenkomt, en we zien al meer dat dat gebeurt, dan gaan we met z’n allen steeds meer échte elektrische kilometers afleggen. Zelf stimuleren we dit door bij elke Ampera een ‘love to load’-pakket te leveren, met een laadpunt voor thuis en op het werk. Op die manier hopen we de drempels weg te nemen en een optimaal gebruik van de Ampera te stimuleren.”

41 laadbeurten per maand
Volgens Ritsaart van Montfrans, oprichter van The New Motion, toont de praktijk aan dat berijders steeds consequenter de laadkabel ter hand nemen. “Uit onze gegevens van Amperarijders blijkt dat er een substantiële verbetering is waar te nemen in het laadgedrag ten opzichte van een klein jaar terug. Inmiddels worden er gemíddeld 23 volle laadbeurten per maand geregistreerd. De beste 25% van de Amperarijders scoren zelfs 41 laadbeurten per maand, wat omgerekend betekent dat ruim driekwart van de kilometers die deze groep aflegt elektrisch en emissievrij is.”


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.