Elektrisch bezorgteam in Zeist
Voor de verandering gaat het nu eens niet om elektrische busjes, maar om trapondersteuning.

De post en de fiets dat is van twee├źn een, iedereen kent het beeld van de postbode met een stuur vol elastieken. Om de vermoeidheid na gedane arbeid wat te temperen en zij die weinig genoegen scheppen in fysieke inspanning tegemoet te komen, biedt PostNL de bezorgers voortaan trapondersteuning. Dat geldt althans voor de postbezorgers in Zeist, zij fietsen elektrisch. Dat komt goed uit. Want aangezien er steeds minder post wordt verstuurd, nemen de afstanden die gefietst moeten worden toe.

Stefan Stekelenborg, projectleider implementatie bij PostNL hierover: “PostNL heeft duurzaamheid al jaren hoog in het vaandel staan. In Zeist zetten we nu 20 elektrische fietsen en 20 elektrische bakfietsen in. En de postbezorgers bezorgen de post voortaan vanuit 1 depot in de Rozenstraat, voorheen deden ze dat vanuit 9 depots.” Dat scheelt alleen in Zeist al 110 kilometers met een busje per dag, jaarlijks komt dat op bezorgdagen al gauw uit op 27.000 kilometer.

Het aantal postdepots zal de komende jaren afnemen van 2.300 naar minder dan 1.000. Het is dan wel zo praktisch om elektrische fietsen te gebruiken. Na Ede, Alphen aan de Rijn en Rotterdam is Zeist de vierde locatie waar elektrische fietsen en bakfietsen worden ingezet. Het verschil is dat in Zeist alle bezorgers elektrisch fietsen. Eerder werden er ook Stints ingezet, maar dat vervoermiddel zit in het verdomhoekje en komt daar voorlopig niet uit. De pakketbezorging wordt ook steeds vaker volledig elektrisch gedaan, vooral binnenstedelijk waar de pakketbezorger als gevolg van het grote aantal stops meer stilstaat dan aan het rijden is.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.