De komende maanden levert Mercedes-Benz Danmark 50 door batterijen aangedreven elektro-auto’s van het type Vito E-CELL aan het Deense postbedrijf Post Danmark. Het gaat daarbij om de tot nu toe grootste bestelling van Vito E-CELL gesloten bestelwagens in Europa.

Denemarken was een van de zeven doelmarkten binnen Europa die Mercedes-Benz Vans aan het begin van de marktintroductie van de Vito E-CELL had gedefinieerd. Inmiddels zijn de elektrisch aangedreven bestelwagens – in de varianten gesloten bestelwagen en Kombi – in meer dan 15 Europese markten beschikbaar.

De pilot bij Post Danmark startte medio 2011 met drie voertuigen op het eiland Bornholm. Doorslaggevend voor de keuze voor de Mercedes-Benz Vito E-CELL was de combinatie van de voordelen van een traditionele bestelwagen en een modern, elektrisch aangedreven concept. Het accent lag daarbij op de moderne aandrijflijntechniek, de krachtige lithium-ion batterij en de bovengemiddelde performance op het gebied van rij-eigenschappen en laadvolume.

De elektromotor van de Vito E-CELL heeft een vermogen van 60 kW en een koppel van 280 Nm. De lithium-ion batterij met een totale capaciteit van 36 kWh bevindt zich veilig afgeschermd onder de laadvloer die daardoor volledig benut kan worden. De topsnelheid is op 89 km/h begrensd wat ten goede komt aan de actieradius die conform NEFZ 130 kilometer bedraagt. Dit is voldoende voor het doel waarvoor Post Danmark de elektrische bestelwagens inzet omdat de nieuwe elektrisch aangedreven bestelwagen ‘made by Mercedes-Benz’ wordt gebruikt voor korte ritten (met talrijke stops) in de grote Deense steden.

De Vito E-CELL ontleent zijn dynamische en wendbare aandrijving aan een permanent-magneet elektromotor (vermogen 60 kW, koppel 280 Nm), vermogenselektronica, een omvormer en een oplaadapparaat voor het stroomnet met een vermogen van 6,6 kW onder de motorkap. De krachtoverbrenging geschiedt op de voorwielen. De batterijen van de Vito E-CELL worden in maximaal vijf uur opgeladen aan een 380/400 Volt net. Tijdens het rijden worden de batterijen door middel van recuperatie aanvullend opgeladen.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Een 6,6kW lader doet vermoeden dat het om 230V/32A gaat en dat strookt niet echt met laden op 380V/400V krachtstroom. Dan zou het om 380V/16A om minimaal 11kW gaan.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.