Alleen elektro volstaat niet. Ouderwetse brandstofmotoren met moderne peut, voor Porsche is dat een ideaalbeeld.

Synthetische brandstoffen vormen volgens sommige partijen een logisch alternatief voor zowel de huidige fossiele brandstoffen als voor elektrische aandrijflijnen. Een rapport over de levensduur van elektrische auto’s plaatst daarbij enige kritische noten. Bij elektrische auto’s wordt de levensduur door fabrikanten vaak uiterst conservatief ingeschat, terwijl auto’s met ouderwetse verbrandingsmotoren een impliciete voorkeursbehandeling genieten. De uitstoot van benzine- en dieselmotoren wordt onderschat, het winnen van fossiele brandstoffen telt vaak nauwelijks mee als het om de milieubelasting gaat. Voor synthetische brandstoffen geldt eenzelfde verhaal, er is zeker geen inherente milieuwinst bij het gebruik van dergelijke brandstoffen.

Dat weerhoudt autofabrikanten er niet van het concept te bejubelen. Ergens lijkt het de heilige graal. Moderne peut, die niet uit aardolie wordt gewonnen. Terwijl productie van synthetische brandstoffen niet direct gemakkelijk hoeft te zijn en het weinig verandert aan de uitstoot van auto’s zelf, aan de zogenaamde de uitlaatuitstoot (tailpipe emissions).

Niettemin maakt Porsche bekend in te zetten op synthetische brandstof. Men is niet ontevreden over het succes van de Porsche Taycan en heeft eerder het plan opgevat om de helft van het modelaanbod te elektrificeren. Naar nu blijkt is dat inderdaad het halve verhaal. Porsche-rijders zijn kilometervreters die als het even kan fors door willen rijden. Een ev is daartoe onvoldoende geschikt, volgens het bericht dat Porsche wereldkundig heeft gemaakt. Daarom zullen er de komende jaren alsnog de nodige (semi-)sportwagens met benzinemotor worden geleverd, al dan niet gekoppeld aan een elektromotor met een bescheiden accupakket. De ontwikkeling van verbrandingsmotoren wordt voortgezet en hybrides zullen er ongetwijfeld beter op worden.

Om te kunnen blijven tanken is er bij Porsche een eFuels-team opgezet. Er wordt gezocht naar partners, om synthetische brandstoffen te ontwikkelen. Het is de bedoeling om deze brandstoffen te maken uit teruggewonnen CO2 en restenergie die vrijkomt bij de productie van waterstof. Het blijft vooralsnog bij plannenmakerij, want er wordt niet verkondigd wanneer de synthetische brandstoffen commercieel beschikbaar zouden moeten zijn.

Beeld: een oude Porsche met buitenmodel spoiler verscholen in het helmgras


Meer lezen over: ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.