De nieuwe, performante, volledig elektrische Porsche is wel snel, maar niet zuinig.
Porsche Taycan

De Taycan is het langverwachte antwoord van Porsche op de Model S van Tesla. We wisten het eigenlijk al langer, maar eenvoudig is het niet om een in de basis bijna tien jaar oude ev van Tesla te overklassen. Aspirant-kopers worden gepaaid met een aantrekkelijk rijgedrag. Een Taycan is weliswaar snel op de Nürburgring, een Model S presteert ook hier steeds beter. Toch rijst geen twijfel dat aan het onderstel zeer veel aandacht is besteed en de Porsche Taycan daadwerkelijk zeer goed op de weg ligt.

Als het op rijbereik aankomt behaalt de Porsche Taycan matige cijfers. Dat blijkt uit de resultaten van van het U.S. Environmental Protection Agency (EPA). Deze Amerikaanse overheidsorganisatie neemt een behoorlijk strenge test af. Er wordt zowel een stedelijke route gesimuleerd als een snelwegrit. De hoogste snelheid die wordt gehaald is 130 km/u en vlotte acceleratie maakt deel uit van de testprocedure. De uitkomst onthult veel over wat kan worden verwacht in de dagelijkse praktijk.

Welnu, de Porsche Taycan Turbo haalt een verbruik van 30 kWh/100 km (49 kWh/100 mijl), terwijl de krachtigere Porsche Taycan Turbo S goed is voor 31 kWh/100 km (50 kWh/100 mijl). Ter vergelijking, bij de EPA komt de Tesla Model S Performance uit op 22 kWh/100 km (35 kWh/100 mijl), mét 21 inch-velgen. Veelzeggender is de afstand die kan worden gereden. De Porsche Taycan Turbo komt uit op 321 kilometer (201 mijl), de Turbo S haalt 308 kilometer (192 mijl). De twee versnellingen van de Porsche Taycan hebben niet geleid tot meer efficiëntie, maar lijken er vooral te zijn om de sprinttijden beter te doen worden.

Urenlang snelwegjagen is er niet bij, een langeafstandstrip betekent vaak snelladen. Gelukkig wordt het netwerk van een partij als Ionity steeds beter en wordt er opgeladen met maximaal 270 kW (bij een 800v-lader). Een vermogen van 150 kW (bij een 400v-lader) is mogelijk als de juiste optie wordt geselecteerd.

Excelleert de Porsche Taycan op de middellange afstand, of is het te allen tijde een fijne metgezel?


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Klinkt allemaal niet best, neem aan dat hij dan wel een stuk goedkoper wordt.

> Een vermogen van 150 kW (bij een 400v-lader) is mogelijk als de juiste optie wordt geselecteerd.
Kunnen laden bij 400V (zo’n beetje alle snelladers behalve Ionity) is een optie bij Porsche!? Dat is wel een verdomd belangrijke optie dan die je niet moet vergeten aan te vinken.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.