Porsche heeft zojuist de beelden en info van een nieuwe variant op de Panamera vrijgegeven, die eerder al uitlekten bij onze collega’s van autoblog.nl. Met de Panamera Sport Turismo schetst Porsche de toekomstige ontwerptaal voor een model me efficiënte aandrijftechnologie. De Sport Turismo voegt de nieuwste generatie hybride-technologie samen met een naar eigen zeggen evolutionaire kijk op een sportief carrosserieontwerp.

C-bladen
Het carrosserie-ontwerp van de Panamera Sport Turismo is een kijkje op de mogelijke Porsche van de toekomst: met korte overhangen en een grote achterklep voor de laadruimte. Beide zaken zorgen voor zowel sportiviteit als functionaliteit. De Sport Turismo is 1.990 mm breed, slechts 1.401 mm hoog en 4.950 mm lang. De richtingaanwijzers en zijverlichting zijn onderdeel van de C-vormige lampunits – ook wel C-bladen genoemd –. Die zijn geïntegreerd in de grote luchtinlaten aan de voorzijde. Samen met de vierpunts LED-koplampen bepalen ze het uiterlijk van de conceptcar.

Geen zijspiegels
De carrosserielijn wordt niet verstoord door onderbrekingen of toevoegingen. Zo zijn er bijvoorbeeld geen buitenspiegels. In plaats daarvan heeft de Sport Turismo twee camera’s die zijn gemonteerd in de luchtuitlaten op de flanken. Beelden van de camera’s worden weergegeven in het interieur. De achterzijde is compleet nieuw, al heeft die nog steeds de karaktertrekken van Porsche. De achterlichtunits met LED-technologie en de unit met de Porsche-badge zijn driedimensionaal vormgegeven. Het derde remlicht is geplaatst tussen de LED-achterlichten. Aan het einde van het dak prijkt een verstelbare spoiler van koolstofvezel die zorgt voor meer downforce.

Door de nieuwe carrosseriekleur Liquid Metal Blue lijkt het oppervlak van het studiemodel op vloeibaar metaal. De contouren en het design komen hierin beter tot hun recht. De tweespaaks velgen zijn uitgevoerd in twee kleuren en de remklauwen hebben een Acid Green laklaag. De wielmoeren herinneren aan de bakermat van elke Porsche: autosport. Logo’s met “e-hybrid” op de zijkanten verwijzen naar de aandrijving en de aanduiding “Sport Turismo” op de achterzijde – gevat in een kader van Acid Green – benadrukt het conceptkarakter. De aluminium behuizing van de accu’s is gemonteerd onder de vloer van de bagageruimte. Die vloer is gemaakt van elektrochromatisch glas dat met een druk op een knop zicht geeft op de energiebron voor de hybride-aandrijving.

“e-hybrid” duidt op plug-in hybride-technologie van Porsche
De aandrijving van de Panamera Sport Turismo bestaat uit de nieuwste plug-in hybride-technologie, op de voorspatborden aangeduid als “e-hybrid”. De mogelijkheid om de auto op te laden wordt gecombineerd met een krachtige aandrijflijn. De Panamera Sport Turismo heeft een totaal topvermogen van 306 kW (416 pk) en kan volledig elektrisch aangedreven een snelheid bereiken van 130 km/u met een actieradius van 30 kilometer. Daaraan koppelt de conceptcar een zuinigheid van minder dan 3,5 liter over 100 kilometer, en de CO2-uitstoot is op papier minder dan 82 gr/km.

Vlugge sprinter
De aandrijflijn van de Panamera Sport Turismo is een verdere ontwikkeling van de volledig hybride-technologie die Porsche op dit moment al toepast in de Panamera S Hybrid en Cayenne S Hybrid. De nieuwe elektromotor levert 70 kW (95 pk), ongeveer het dubbele vermogen in vergelijking met wat Porsche momenteel toepast in zijn bestaande hybride-modellen, terwijl de drieliter V6-motor met compressor nog altijd 245 kW (333 pk) levert. Als beide motoren actief zijn, accelereert de Panamera Sport Turismo in minder dan zes seconden naar 100 km/u.

Krachtpakket: oplaadbare lithium-ion accu
Elektrische kracht krijgt de Panamera Sport Turismo van een lithium-ion accu die binnen dezelfde afmetingen veel meer vermogen levert dan de nikkel-hydride accu’s die momenteel worden gebruikt. Zijn oplaadcapaciteit van 9,4 kiloWatt-uur en hoge vermogen zorgen voor snellere acceleratie, een grotere actieradius en hogere snelheden ook in combinatie met de verbrandingsmotor.

E-mode
Standaard rijdt de auto volledig elektrisch, maar de bestuurder kan dit desgewenst veranderen met een knop op het stuurwiel. Ook kan de bestuurder, als de auto in hybride modus rijdt, met een druk op de knop ervoor zorgen dat de accu via de stand “e-mode” extra wordt opgeladen. Dit laatste is nuttig als een rit op de snelweg wordt afgewisseld met een stadsrit die geheel emissieloos dient te worden afgelegd. In e-mode laadt de verbrandingsmotor de accu snel op met behulp van intelligent energieverbruiksmanagement.

De vloeistof gekoelde lithium-ion accu is ook met behulp van een laadsnoer in 2,5 uur op te laden (afhankelijk van het voltage op het elektriciteitsnet). Porsche heeft daarbij aan praktisch gebruiksgemak gedacht: het systeem heeft een stekker die thuis in de garage gewoon in het stopcontact kan worden gestoken.

Touchscreen bediening
In plaats van een conventioneel instrumentarium zit recht voor de bestuurder een TFT-kleurenscherm waarop informatie over auto en navigatie op afroep kan worden getoond. Op twee displays links en rechts ervan worden beelden getoond van de camera’s die de buitenspiegels vervangen. Ook zijn er separate displays die informatie over de hybride-techniek weergeven. Een vermogensmeter wordt Acid Green verlicht en geeft het gecombineerde vermogen weer van beide aandrijfsystemen.

Communicatie op afstand via app voor smartphone
De Panamera Sport Turismo biedt de bestuurder volkomen nieuwe communicatiemogelijkheden. Hij kan met een app op zijn smartphone bij alle informatie over zijn auto komen. Zo kan hij zien hoever de accu is opgeladen en hoeveel tijd het nog vergt om volledig opgeladen te zijn. Ook kan hij zelf de tijdstippen kiezen waarop moet worden opgeladen. Bovendien kan de bestuurder de temperatuur in het interieur regelen en die bijvoorbeeld laten opwarmen terwijl de auto is aangesloten op het lichtnet.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.