Porsche heeft de Panamera een facelift gegeven. Het technologische hoogtepunt is de komst van de 416 pk sterke Panamera S E-Hybrid, de eerste plug-in-hybride van Porsche.

Panamera met 14% bijtelling

Het nieuwe model heeft een gemiddeld verbruik van 3,1 l/100 km en is door een CO2-uitstoot van 71 g/km goed voor slechts 14% bijtelling. Ander belangrijk nieuws is het aangescherpte design, de komst van de Executive-versies met verlengde wielbasis en de introductie van een compleet nieuwe V6 bi-turbo benzinemotor.

Aan de stekker

De nieuwe Panamera S E-Hybrid is een zogenaamde Parallel Full Hybrid. Hij heeft een elektromotor die 95 pk (70 kW) levert. De Panamera S Hybrid van de vorige generatie had een 47 pk sterke elektromotor. De nieuwe lithium-ion accu heeft een energiecapaciteit van 9,4 kWh. Dit is vijf keer meer dan de accu (nikkel-metaalhydride) van zijn voorganger. Het plug-in principe houdt in dat de batterij van de Panamera S E-Hybrid via het stroomnet kan worden opgeladen. Bij gebruik van een industriƫle stroomaansluiting in combinatie met de Porsche Universal Charger (wisselstroom) duurt het laden circa 2,5 uur. Via een huishoudstopcontact duurt het laadproces minder dan vier uur.

Het systeemvermogen van de Panamera S E-Hybrid bedraagt maar liefst 416 pk. Daarmee zijn een topsnelheid van 270 km/h en een sprint van 0-100 km/h in slechts 5,5 s mogelijk. Het gemiddelde verbruik volgens de New European Driving Cycle (NEDC) komt uit op 3,1 l/100 km (voorganger: 7,1l/100 km). De daarmee corresponderende CO2-uitstoot (71 g/km) leidt ertoe dat de Panamera S E-Hybrid de eerste Porsche is met slechts 14% bijtelling bij zakelijk gebruik.

Diverse aandrijfvormen

Als Parallel Full Hybrid heeft de Panamera S E-Hybrid diverse rijmodi. Volgens de NEDC bedraagt de elektrische en dus lokaal emissievrije actieradius maximaal 36 km. Porsche verwacht dat deze actieradius in de praktijk uitkomt op 18-36 km, onder meer omdat het NEDC meet met uitgeschakelde airco of verwarming. Onder zeer gunstige omstandigheden is overigens een grotere actieradius haalbaar. In elektrische modus bedraagt de topsnelheid 135 km/h. Bij de Boosting-functie ondersteunt de elektromotor de V6 benzinemotor, bijvoorbeeld bij snelle inhaalacties en het gebruik van de kickdown. Bij hogere snelheden in combinatie met een lage motorbelasting kan de zeil-functie worden gebruikt. De benzinemotor wordt dan afgekoppeld en de elektromotor houdt de constante snelheid vast. Zodra het nodig is, schakelt de benzinemotor in fracties van seconden automatisch weer in.

App

Voor de Panamera S E-Hybrid is een handige app ontwikkeld. Hiermee is bijvoorbeeld de laadstatus van de accu en de resterende actieradius op te vragen. Via Porsche Car Connect of de app kan ook de voorverwarming/-koeling functie worden geactiveerd en geprogrammeerd. Ook voor andere Panamera-modellen is de Porsche Car Connect app beschikbaar.

Verlengde Panamera

Een andere belangrijke noviteit is de komst van de Panamera Turbo en Panamera 4S Executive-modellen met 15 cm verlengde wielbasis. Deze uitvoeringen met twee individuele stoelen achterin bieden de inzittenden nog meer beenruimte en comfort. De nieuwe Executive-modellen zijn standaard uitgevoerd met luchtvering.

De prijzen van de nieuwe Panamera-modellen worden op korte termijn bekend gemaakt. GeĆÆnteresseerden zijn nu al welkom bij de Nederlandse Porsche Centra. Het Panamera-leveringsprogramma wordt in de loop van de tijd uitgebreid. Begin 2014 krijgt de Panamera bijvoorbeeld de beschikking over een nieuwe 300 pk sterke dieselmotor. Later verschijnen ook de exclusieve Panamera Turbo S en Panamera Turbo S Executive.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.