Porsche Cayman e-Volution
Nieuwe techniek kost geld. Voor het toekomstige modelaanbod van Porsche, dat grotendeels geëlektrificeerd gaat worden, moet dus fors worden geïnvesteerd.

Het meest sprekende voorbeeld van elektrische Porsches van de nabije toekomst is de Mission E. Een imagobouwer die moet laten zien dat ook een elektrische auto ronduit sportief is. Daar ontbreekt het volgens Porsche namelijk nog aan. De elektrische auto heeft te lijden onder het imago van saai en klinisch. Of dat ook echt zo is, kan wat mij betreft in het midden worden gelaten.

Feit is dat Porsche met een omvangrijk elektrisch aanbod komt, de helft van de auto’s van het merk moet elektrisch worden. Dat het Porsche menens is blijkt ook uit de Cayman e-Volution die recent tentoongesteld werd. Een prima zet om in tijden van oprukkende milieuzones de verkopen gestaag door te laten gaan. Maar alles heeft een prijs. Volgens Lutz Meschke, hoofd financiën (chief financial officer) bij Porsche, zijn de kosten voor geëlektrificeerde auto’s navenant hoger. Dat leidt tot een meerprijs van 8.000 tot 10.000 euro per auto.

Dat kan volgens Meschke niet direct aan de klant worden doorberekend. Mensen blijken helemaal geen behoefte te hebben aan nieuwe techniek, als het ze teveel geld gaat kosten. Bovendien wordt een investering in elektrische aandrijflijnen gezien als een investering in de toekomst.

Porsche heeft momenteel een winstmarge van 15 %, dat is ook een strategisch doel. Of dat cijfer met de aankomende investeringen overeind blijft, geeft Meschke niet aan. Evenmin wordt er aangegeven wanneer het merk de diesel uitfaseert. De komende tien jaar zet Porsche in op benzine, diesel, plugin-hybrides en elektrische aandrijving. Voor elk wat wils. (Via: europe.autonews.com)

Foto: Porsche Cayman e-Volution


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.