In 2014 staat er een facelift voor de Porsche Cayenne op stapel. Naast uiterlijke wijzigingen zit daar ook een belangrijke aandrijflijn bij. Porsche noemt het ‘e-Hybrid’, een evolutie van de al bestaande Cayenne S Hybrid.

Aandrijflijn
Volgens Motor Trend wordt de Porsche Cayenne e-Hybrid uitgerust met een 95 tot 100 pk sterke elektromotor, gemonteerd tussen de 333 pk sterke V6 en de versnellingsbak. Tezamen zou deze aandrijflijn een vermogen van ongeveer 420 pk moeten leveren.

Elektromodus
Hét grote voordeel is dat de Cayenne e-Hybrid over een elektromodus beschikt, waarbij alle vier de wielen louter worden aangedreven door de elektromotor. Porsche kan in dit stadium nog niet zeggen wat de range zal worden. Verwacht echter geen wereldschokkende reikwijdte met de lithium-ion accu van ongeveer 10 kWh. Tussen de 20 en de 30 kilometer puur elektrisch kunnen rijden is een veilige aanname.

Plug-in
Het opladen van de Cayenne e-Hybrid gaat per stekker, maar Porsche heeft ook het zogenaamde ‘e-charge’ in gedachten. Hierbij levert de verbrandingsmotor voor korte tijd meer vermogen, dat weer gebruikt wordt om het accupakket op te laden. Zo kunnen bestuurders er voor zorgen dat de Cayenne e-Hybrid, bijvoorbeeld bij aankomst in de stad, kan overschakelen op de e-modus. De snellader die in ontwikkeling is voor de 918 Spyder zal ook in de Cayenne e-Hybrid terecht komen.

Naast de semi-elektrische Cayenne komt Porsche ook met een soortgelijke versie van de Panamera.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

vraagje: is het niet mogelijk dat de engeneers bij porsche een systeem maken waarbij de cayenne (bijvoorbeeld) op de snelweg aangedreven word door de elektromotor, welke zijn vermogen haalt uit een stationair draaiende motor?

ik las namelijk eerder vandaag, hier op G7, over het zogenoemde ‘zijlen’ over de weg, dus dat de motor uitgaat op de snelweg tijdens het rijden op hoge snelheid als er even geen vraag is naar vermogen.

dus is het mogelijk dat je gaat zijlen over de weg maar dan anders, dus met elektromotoren die de auto vooruit helpen met het vermogen van een stationair draaiende motor..

Als er 1 plaats is waar een brandstofmotor zuinig presteert, is het net op de snelweg :). De elektromotor zou net goed zijn voor in de stad. Het optrekken van 0 naar 50 km/h is het minst efficiënte voor een brandstofmotor. Een elektromotor heeft direct maximaal koppel, waardoor 100 pk voldoende is om de eerste meters op te trekken, waarna de brandstofmotor bv. in tweede of derde versnelling kan aanpikken.
In ieder geval is dit spielerei, een zuinige jongen rijdt niet met een Porsche Cayenne 😉

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.