Van een Porsche verwacht men immers waardige rijeigenschappen; sportiviteit en dynamiek winnen het dan van efficiëntie en zuinigheid.

Het is haast onduidelijk om de Porsche Taycan te noemen zonder de Tesla Model S erbij te halen. De eerste steekt de laatste naar de kroon. De Porsche overtuigt met zijn uiterlijk, door zijn rijeigenschappen en het materiaalgebruik. De Tesla heeft een betere prijs- kwaliteitsverhouding, is sneller én zuiniger. Hoewel er argumenten zijn die voor een Tesla pleiten, is aanschaf van een auto die minstens € 100.000 kost een daad die geenszins rationeel genoemd kan worden. Het gaat dan ook niet zozeer om de kwaliteiten van de auto, maar vooral ook om het gevoel dat een auto weet op te wekken. Voor sommigen gaat de voorkeur dan zonder meer uit naar Porsche, omdat er wordt geleund op een geschiedenis van een eeuw en het merk een erkend bouwer is van relatief praktische en dagelijks inzetbare sportwagens.

Michael Steiner, hoofd research & development bij Porsche, stelt dat het Porsche nooit te doen was om het beste van het beste te bieden. Althans niet als het om rijbereik uitkomt. Het gaat Porsche eerder om goede rijeigenschappen en een stevig uithoudingsvermogen. Het zou met een Porsche Taycan mogelijk zijn om talloze malen voluit te accelereren, zonder de aandrijflijn uit te putten en een krachtsverlies te moeten incasseren.

Een rijbereik van ongeveer 400 kilometer wordt als ruim voldoende beschouwd. Klaarblijkelijk is dit niet de auto om haast eindeloze afstanden mee af te leggen, op hoge snelheid als het even kan. Wordt echt doorgereden, dan neemt het verbruik immers behoorlijk toe, waardoor het rijbereik nogal inzakt.

Een troost is wel dat het netwerk van ultra-snelladers steeds beter wordt en het met de Europawijde dekking geleidelijk de goede kant op gaat. (Via: ecomento.de)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.