Heus niet. Porsche waant zich verheven boven massamerk Tesla.

Hiervoor heeft Michael Steiner, hoofd Research & Development bij Porsche, een aardig simpele verklaring. Porsche is premium, Tesla niet. Hij laat dat weten in een interview met Automotive News Europe. Het grote verschil is dat Tesla de massa poogt te bedienen, vooral met de Tesla Model 3.

Niet geheel onwaar. We kunnen verder discussiƫren over de betekenis van het woord premium. Een Porsche Taycan steekt knap in elkaar, zonder enige twijfel worden mooie materialen gebruikt. Bovendien is er de mogelijkheid om de auto geheel naar eigen wens samen te stellen, als daartoe diep in de buidel wordt getast. In de Tesla Model 3 overheerst high tech minimalism, wat in iets mindere mate geldt voor de Tesla Model S en Model X. Het scherm is het centrepiece van het interieur, al het overige is bijzaak. Opties zijn er hoegenaamd niet, op een paar metallic-kleuren en een uitgebreide Autopilot na. Weelderig is het niet, wel ondubbelzinnig en goed werkend.

Als het op prestaties aankomt, dan steekt de Porsche Taycan ineens schril af tegen wat de Tesla Model S of Model 3 te bieden heeft. Het extreme, bij vlagen obscene prestatiepotentieel van Tesla’s Performance-uitvoeringen weet Porsche maar nauwelijks te evenaren. Ook het rijbereik van de eerste elektrische Porsche blijft achter. Over dat laatste heeft Steiner overigens ook nog wat te melden. Qua koeling en chemische eigenschappen maakt Tesla bepaalde keuzes, die volgens Steiner niet gunstig uitpakken voor de levensduur. Cijfers lijken overigens op iets anders te wijzen. Porsche kiest in ieder geval voor kleinere, lichtere en goedkopere accupakketten.

Wat we leren over de elektrische Porsches van de nabije toekomst, is dat die er duidelijk anders uitzien dan de benzinemodellen van het sportwagenmerk. Tijdens de transitieperiode wordt onderscheid wenselijk geacht.

Verder lijkt Porsche buitengewoon weinig te zien in waterstof. Het is lastig om een brandstofcel een hoog vermogen te laten leveren, zodat alsnog een vrij groot accupakket en een krachtige elektromotor nodig zouden zijn, wat niet bepaald gunstig is voor het gewicht van de auto. Ook wordt het opwekken van waterstof weinig efficiƫnt gevonden.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Porsche is en blijft m.i.een auto voor playboy’s..Natuurlijk kunnen die conservatieve duitsers een ander merk niet boven zich dulden. het zijn immers duitsers (“zuhause haben wir alles besser”)

@edriver: en dan heb je binnen het VAG concern als topmerken Lamborghini (Italiaans), Bentley (Brits) en Bugatti (Frans). Ook in Duitsland geldt Was von weit kommt schmeckt am besten.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.