Porsche is druk bezig om hybride plug-in modellen te introduceren. Komende 2 jaar zal de Porsche Panamera S Hybrid plug-in op de markt komen, alsmede de Porsche 918 Spyder Hybrid.

Maar waarom hybride modellen voor deze luxe auto’s? Volgens Volkswagen is er veel kans dat de kopers van dit soort auto’s langere ritjes maken, daarom is een range-extender in de vorm van een benzinemotor zeer welkom.

De Panamera S Hybrid plug-in komt in opvolging van de reeds beschikbare Panamera S Hybrid. De V6 met 333 pk onder de kap krijgt een elektromotor die nog eens 47 pk levert. Volledig elektrisch rijden waarbij de verbrandingsmotor wordt ontkoppelt was al wel mogelijk, maar de mogelijkheid om met een stekker op te laden is nieuw. De auto wordt verwacht in 2014.

De 918 Spyder krijgt een V8 uit Porsche’s RS Spyder racewagen. In de 918 produceert dat blok 570 pk (voorheen 550). Daar bovenop komt ook nog het vermogen van 2 elektromotoren, voorin ligt een 80kW (107pk) elektromotor, achter (tussen V8 en versnellingsbak) is een 90kW (120pk) elektromotor gemonteerd. Porsche claimt daarmee een totaalvermogen van 770 pk (en 950Nm) voor de 918 Spyder.
De Porsche 918 Spyder sprint in minder dan 3 seconden naar 100km/u en heeft een top van 325km/u. Het 6,8 kWh accupakket is vloeistof gekoeld en kan je thuis opladen. Met de juiste lader zelfs binnen 2 uur. Hoe ver je elektrisch kan rijden vertelt Porsche nog niet, waarschijnlijk zo’n 50km. Met alle elektronica weet Porsche het gewicht overigens onder de 1700kg te houden, waarvan 80% onder de middellijn van de auto ligt.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.