Polestar 1
Dat is voor de hand liggend, de vraag is wie er over een paar jaar tot winnaar kan worden uitgeroepen.

Ooit was Polestar het sub-merk van Volvo, dat enigszins opgevoerde en aangepaste Volvo’s uitbracht, liefst in felblauw, met benzinemotoren met een hoog vermogen. Maar tijden veranderen. De meest indrukwekkende aandrijflijn bij Volvo wordt vandaag de dag aangeduid met T8 en dat is een plugin-hybride die een viercilinder benzinemotor combineert met een elektromotor. Dat levert een puik vermogen van 294 kW en 400 pk op en een koppel van 640 Nm.

Polestar moet aan de ene kant een merk worden dat een steeds grotere afstand neemt van Volvo, maar tegelijk net als het moedermerk de aandacht richt op (deels) elektrische aandrijving. De S60 T8 komt er bijvoorbeeld in Polestar-uitvoering en levert dan een vermogen van 305 kW en 415 pk, het koppel gaat omhoog naar 670 Nm.

Interessanter is de komst van eigen modellen. De Polestar 1 is een coupe met een plugin hybride aandrijflijn, de Polestar 3 een suv. Met de Polestar 2 wordt de concurrentie gezocht met de Tesla Model 3. Zal die twee een echt volumemodel worden?

Het is volstrekt logisch dat Tesla als concurrent wordt gezien en dat het merk van Elon Musk enige angst inboezemt. Nieuw is de uitspraak van ceo Thomas Ingenlath dat ook Porsche een concurrent is. Het is voorlopig het merk van de grote beloftes. De Porsche Taycan moet uitgroeien tot concurrent van de Tesla Model S en de gezinsuitvoeringen van Porsches moeten op vrij korte termijn volledig elektrisch worden. Vooralsnog is niks van dat alles te koop.

De verkoop van de Polestar 1 moet volgend jaar van start gaan, tot op heden zijn er 550 voorbestellingen voor de auto zijn gedaan. De Polestar 2 is uniek en specifiek voor het merk ontworpen, toch blijven er bepaalde gedeelde waardes met Volvo bestaan. Wat een aardig vage manier is om aan te geven dat bepaalde onderdelen eenvoudigweg worden gedeeld. Het is te duur om een volstrekt nieuwe auto te ontwikkelen, waarvan niet bij voorbaat kan worden uitgegaan van enorm hoge verkoopcijfers. (Via: wardsauto.com)

Beeld: Polestar 1


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

De winnaar? Kia of Hyundai… De leidende positie van het westen op het gebied van auto’s neemt met rasse schreden af!

Hyundai is inderdaad heer en meester in het middensegment, en daarmee ook Kia dat deel uitmaakt van de Hyundai Motor Group. Hoewel het wel Hyundai is dat nadrukkelijk inzet op een groen modelaanbod met elektrische aandrijving, plugin-hybrides en waterstof. De vraag is welk premiummerk de meeste indruk maakt en het beste gaat verkopen. Vooralsnog is dat zonder een moment van twijfel Tesla, maar Jaguar doet interessante dingen. De i-Pace is een indrukwekkende auto. Nu is het wachten op de rest, auto’s als de Audi e-tron, de Mercedes EQC en de Polestar 3. BMW heeft al de nodige ervaringen met dank aan de i3, maar die auto is wat te buitenissig. Vrij klein, toch behoorlijk duur. Knap gebouwd, maar geen auto voor de massa. Wel is het interessante wat BMW in de toekomst gaat doen, het lijkt elektrificatie van erkende verkooptoppers te worden, zoals de X3.

Veel haast lijkt er bij de meeste merken echter niet te worden gemaakt om de beloofde elektrische modellen ook daadwerkelijk te introduceren. Dat is jammer.

Ze hebben inderdaad geen haast, ze vinden het wel prima zo.

Veel fabrikanten hebben naar buiten toe heel grote plannen om heel veel elektrische modellen te ontwikkelen maar verder dan plannen komt het vaak niet.
Ze kijken gewoon de kat uit de boom, laten de risico’s nemen, de beginnersfouten maken en doen alles op hun gemak.
Pas als het qua wetgeving niet meer anders kán zullen ze wel een keer komen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.