Via Motors
Het nieuwste speeltje van oud GM-topman Bob Lutz is productie gegaan, de eerste 40 exemplaren zijn onderweg naar klanten.

Hoewel, fabrikant… Via Motors bouwt bestaande pick-up’s van General Motors in plug-inhybrides. Daarmee zouden de trucks, zoals in de Verenigde Staten genoemd worden, in staat moeten zijn tot een imposante 2,8l/100km. Het bereik op enkel elektriciteit bedraagt net geen 65 kilometer volgens de fabrikant.

Met een vanafprijs van 79.000 dollar is de VIA Motors VTRUX verre van een koopje, prijzen voor de Chevrolet Silverado waarop de plug-inhybride is gebaseerd, beginnen al bij 27.060 dollar. Toch betaalt de VTRUX zich volgens de fabrikant al terug na zo’n 12.000 mijl, omgerekend 19.300 kilometer. Dat juist een pick-up wordt gekozen, is allesbehalve vreemd. Dit type auto is enorm populair in de Verenigde Staten en profiteert ook op andere vlakken van de hybride techniek. Zo zorgt het ruime koppel van de elektromotor ervoor dat de pick-ups in moeilijk terrein nog beter uit de voeten kunnen en dankzij een 240 volt-aansluiting kun je ook elektrische apparatuur eenvoudig aansluiten. Een prototype van de pick-up werd twee├źnhalf jaar terug als eens getest door talkshowhost en autoverzamelaar Jay Leno.

Oud GM-topman Bob Lutz is voorzitter van de raad van bestuur van VIA Motors. Een opmerkelijke stap voor de petrolhead die voorheen bekend stond als het gezicht van de ‘oude Amerikaanse autoindustrie’. Zo noemde hij eerder de producten van Tesla marginaal en baarde hij opzien door de hybride aandrijflijn van de Fisker Karma te vervangen voor een dikke V8.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Slim. Nu alleen nog een mooier model kiezen om te verbouwen…

Pickups Zinn sowieso nutteloos!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.