Op de Tokyo Motor Show (3-11 december 2011) toont Volkswagen de Cross Coupé, een wereldpremière. De compacte vijfdeurs SUV met plaats voor vier personen is vooruitstrevend; de aandrijving gebeurt via een TSI-benzinemotor, twee elektromotoren en vierwielaandrijving.

De Cross Coupé past qua afmetingen precies tussen de Golf en de Tiguan. De Volkswagen Cross Coupé heeft een hybride aandrijflijn. Onder de motorkap bevinden zich een TSI- benzinemotor met 150 pk/110 kW met een koppel van 210 Nm én een elektromotor met een vermogen van 55 pk/40 kW met een koppel van 180 Nm. De twee motoren drijven via een zeventraps DSG-transmissie individueel of samen de vooras aan. Achterin bevindt zich een tweede elektromotor (155 pk met 270 Nm) die de achteras kan aandrijven. Het zogenaamde systeemvermogen bedraagt 266 pk/195 kW. De lithium-ion batterij met een capaciteit van 9,8 kWh is ondergebracht in de ’tunnel’ waar zich normaal de cardanas bevindt. Laden kan via het reguliere stroomnet, via de TSI-motor en via batterijregeneratie waarbij energie die bij het remmen vrijkomt wordt omgezet in elektriciteit.

Het is mogelijk om met de Cross Coupé uitsluitend gebruik te maken van elektrische aandrijving. Deze modus is te selecteren door een simpele druk op de knop. De benodigde energie wordt geleverd door de lithium-ion batterij. De elektrische en dus lokaal emissievrije actieradius bedraagt 45 km. De TSI-motor wordt daarbij ‘apart gezet’ door een speciale koppeling. Zodra de accu’s leeg raken, schakelt de TSI-motor automatisch weer in. In de hybride-modus ondersteunen de elektromotoren de TSI-benzinemotor bij het accelereren (boosteffect). In de Offroad-modus verzorgt de elektromotor achterin de aandrijving van de achterwielen. Daarnaast zijn er de City-modus, gericht op minimaal verbruik, en de Sport-modus voor maximale dynamiek. Deze modi zijn te selecteren via een draaiknop.

Het gemiddelde verbruik van het studiemodel, dat 784 kg weegt, bedraagt slechts 2,7 l/100 km ofwel: 1 op 37. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 62 g/km. Dat neemt niet weg dat de prestaties van hoog niveau zijn. De sprint van 0-100 km/ duurt slechts 7,0 seconden en de topsnelheid bedraagt 201 km/u. In elektrische modus wordt de topsnelheid begrensd op 120 km/u.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.