Een groot deel van de (PH)EV rijders kan niet thuis of op het werk laden.

Vergeleken met vorig jaar hebben steeds meer mensen moeite om een oplaadpunt voor hun auto te vinden. Ruim één op drie heeft geen geschikte mogelijkheid voor thuis laden en één op de vier heeft geen paal op het werk. Het gevolg is dat een plug-in hybride 42% van de tijd op brandstof rijdt.

Deze cijfers komen uit een onderzoek van Accenture, Greenflux en Oranjewoud onder 200 (PH)EV-rijders. Gemiddeld zijn het mannen tussen de 35 en 55 jaar oud die elektrisch rijden, doorgaans met leaseauto (60 procent) waarmee 65 km per dag wordt gereden, inclusief woon-werkverkeer. Omdat 30% geen oplaadpunt thuis heeft, terwijl 70 procent hier en op het werk laadt, wordt de stekker vaak in een gewoon stopcontact gestoken. Dit is volgens Oranjewoud niet geheel zonder risico’s. Autofabrikanten adviseren dan ook een wallbox te plaatsen die aangesloten zit op een aparte elektriciteitsgroep.

Waar kan de bestuurder van een stekkerauto dan wel terecht? Er rijden in Nederland nu ruim 2.000 elektrische auto’s en meer dan 9.000 hybrides, aantallen die rap toenemen. Rond piekuren, met name ’s avonds, zijn er nu dus al zo’n 7.000 auto’s die gebruik willen maken van slechts 3.100 openbare laadpunten. Gelukkig breidt dit aantal zich nog steeds uit en wegen de nadelen van elektrisch rijden niet zwaarder dan de voordelen. Van de mensen die eenmaal elektrisch rijdt, wil 80 procent niet meer terug. Van de EV-rijders raadt 75 procent zelfs familie en vrienden aan de overstap te maken; van de plug-in rijders is dit maar liefst 95 procent.

Lees HIER het (Engelstalige) rapport.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.