Laadmat in Rotterdam
Het is nieuwe techniek die nog volop wordt getest, maar het smaakt naar meer. Leidt draadloos laden op termijn tot ultiem gebruiksgemak?

Zeker voor de geroutineerde elektrische rijder is het een handeling waar volstrekt niet over nagedacht hoeft te worden en die bovendien nauwelijks tijd kost, het in- en uitpluggen van het laadsnoer. Maar eenvoudiger kan altijd. Bijvoorbeeld door draadloos te laden. Dat begint bij mobiele telefoons de norm te worden, dus waarom zou dat niet kunnen met een elektrische auto?

In Rotterdam is alvast maar een voorschot op de toekomst genomen, met een proefproject voor inductieladen door de gemeente Rotterdam en energiebedrijf Engie. Leverancier van de technologie is HEVO. De proef is succesvol afgerond. Maar enig voorbehoud is op zijn plaats. Draadloos laden is bepaald geen snelladen, om het understated te brengen. Het maximale vermogen dat de draadloze laadtransmitters leveren is 3 kWh. Dat is prima voor het opladen van een plugin-hybride, met een klein accupakket, maar houdt niet over als er een volledig elektrische auto met een leeg accupakket opgeladen moet worden.

Ook moet er nog in een veelvoud aan weersomstandigheden worden getest om het systeem echt betrouwbaar te maken. Verder is het nodig om de auto zorgvuldig te parkeren, om het laden überhaupt te laten starten. Leverancier HEVO heeft alvast de tweede versie van het systeem voor draadloos laden geïntroduceerd en de ontwikkeling zal nog wel even doorgaan. Uiteindelijk moet de tijd het leren of de publieke laadpaal vervangen wordt voor een draadloos laadpunt.

Er is echer altijd zoiets als baas boven baas. Als het aan Qualcomm ligt wordt het in de toekomst zelfs mogelijk om rijdend op de snelweg op te laden en dat zonder een ontsierende bovenleiding.

Foto: de ‘laadmat’ voor elektrische auto’s in Rotterdam; techiek in de kinderschoenen


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.