Een Peugeot met Hybrid Air technologie
Een paar jaar terug kwam het PSA concern met de brandstof-door-lucht Hybrid Air-techniek op de proppen. Nu lijkt het plan definitief niet door te gaan. Hoe komt dit?

Het idee dat in 2013 gepresenteerd werd klonk leuk, maar er was geld nodig. Veel geld. Laat dat nu precies hetgeen zijn waar PSA de laatste tijd een beetje (lees: een dik) tekort aan heeft. We namen contact op met Peugeot Nederland om te vragen hoe de vork nu precies in de steel zat.

Het project, dat gecomprimeerde lucht gebruikt voor de aandrijving van de auto, kon 2 jaar geleden al niet rekenen op een partnerschap. PSA had destijds 500 miljoen euro nodig voor de ontwikkeling van de techniek, maar kon geen steun vinden bij andere autofabrikanten. Ook het Franse parlement focust zich liever op alternatieve mogelijkheden als het gaat om schonere brandstoffen. Zij vinden dat een nieuwe technologie ontwikkelen teveel tijd en geld kost en wilden Peugeot, ondanks de aanvragen van Picat, dan ook niet steunen met subsidie. Een andere domper voor de Franse autofabrikant is dat de technologie niet wereldwijd te gebruiken is.

“..In China is dit niet mogelijk, omdat met de HYbrid Air-technologie niet 50 km volledig elektrisch kan worden gereden, een voorwaarde voor een NEV-certificering (New Energy Vehicle).” aldus Peugeot.

Het hele project in de prullenbak gooien gaat niet direct gebeuren. PSA heeft de afgelopen jaren flink wat euro’s geïnvesteerd in de technologie en mocht er alsnog een partner interesse hebben in een samenwerking met de Fransen, dan zijn ze één en al oor:

“De verdere ontwikkeling van het HYbrid Air-systeem is door PSA Peugeot Citroën stopgezet. Maar als we partners hebben gevonden en de regelgeving voor het systeem in positieve zin verandert, kunnen we natuurlijk op elk gewenst moment de ontwikkeling hervatten.”

Peugeot stopt ook met diesel-hybride techniek

Naast de dood van Hybrid Air-techniek stopt Peugeot ook met het doorontwikkelen van de diesel-hybrides. Het merk gaat zich nu meer richten op de benzinemotoren in combinatie met een elektro motor. Ook hierbij gold dat het kostenplaatje te groot was tegenover de afzet van diesel-hybrides. Onder andere de huidige Peugeot 508 en 3008 beschikken over de diesel-hybride technologie. We hoeven dan ook geen diesel-hybride versie te verwachten voor de opvolger van de 508, die gepland staat voor 2017.

“De Peugeot-modellen van de volgende generatie zullen worden uitgerust met de plug-in hybridetechnologie in combinatie met een benzinemotor. ”

In Nederland heeft het Franse merk 3.230 stuks van de 508 HYbrid4 verkocht. Van de 3008 HYbrid4 2.014 exemplaren.


Meer lezen over: , , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.