Citroen C-Zero
PSA’s nieuwe elektrische auto’s worden goedkoper en kunnen verder rijden en dat is maar goed ook, de huidige EV’s van Citroën en Peugeot verkopen bijzonder slecht.

Hoewel PSA (moederbedrijf van Peugeot en Citroën) in samenwerking met Mitsubishi een van de eerste moderne elektrische auto’s op de markt bracht, hebben de C-Zero en de iOn nu niet bepaald het succes gebracht waarop de autofabrikant had gehoopt. Dat had mede te maken met de zeer hoge prijs bij lancering, ruim drie keer meer dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor koste. Ook nu zijn de Peugeot iOn en Citroën C-Zero met respectievelijk 29.990 euro en 28.990 euro behoorlijk aan de prijs, hoewel al ruim 10.000 euro goedkoper dan bij de lancering. De Mitsubishi i-Miev, waar de twee elektrische Fransozen op zijn gebaseerd, is met 19.990 euro namelijk de goedkoopste EV van het land. En zelfs dat is niet genoeg om per kwartaal meer dan een handvol i-Miev’s te verkopen.

Dat moet veranderen wanneer in 2020 de nieuwe elektrische auto’s van PSA verschijnen. Deze zijn volgens CEO Carlos Tavares goedkoper en zullen meer bereik hebben, zo meldt Automotive News. Dat lijkt ons een strak plan, want anders hebben de nieuwe EV’s van Citroën en Peugeot bij voorbaar al geen enkele kans van slagen. De auto’s zullen gebaseerd worden op het EMP1-platform, dat ook geschikt is voor de kleinere auto’s van PSA met verbrandingsmotor.

Op basis van het grotere EMP2-platform, waarop momenteel al de Peugeot 308 en de Citroën C4 Picasso staan, zal rond 2019 ook een plug-in hybride verschijnen. Welk model als eerste een stekker gaat krijgen, wilde Tavares tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering nog niet kwijt, al gaan er geruchten dat het gaat om een model van DS. Dat waren voorheen luxere Citroën’s, maar sinds kort gaat DS door het leven als een zelfstandig merk.

Carlos Tavares is sinds 1 april 2014 de CEO van PSA, daarvoor was hij vanaf begin jaren ’80 werkzaam bij Renault-Nissan en derhalve ook betrokken bij de ontwikkeling van elektrische auto’s bij dat merk. Renault-Nissan CEO Carlos Goshn stond Tavares echter in de weg om CEO te worden van het Frans-Japanse concern, reden voor de overstap naar de grote concurrent.


Meer lezen over: , , , , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.