Dominante dieselmotoren zijn in de racerij al lang geen vreemd verschijnsel meer. Dat geldt nog niet voor hybrides, maar Toyota heeft zich voorgenomen om volgend jaar met een hybride LMP-1 racewagen aan de startlijn van Le Mans te verschijnen. Ook Peugeot stoomt momenteel een hybride racer klaar.

Anders dan de LMP-1 van Toyota is de 908 HYbrid4 geen benzine-hybride, maar een diesel-hybride. De 908 HYbrid4 werd in Genève gepresenteerd en is eerder deze maand voor het eerst uitgelaten op het circuit. Op het circuit in het Portugese Estoril heeft de 908 HYbrid4 een aantal testronden gereden.

In de handen van coureurs Nicolas Minassian, Stéphane Sarrazin en Alexander Wurz werd tijdens dit debuut zo’n 300 kilometer afgelegd. Peugeot Sport’s technisch directeur Bruno Famin kijkt terug op een geslaagde test.

“Our aim wasn’t to put a lot of kilometres on the clock, but to verify that all the chief functions performed. It was important to analyse the data of each run to be sure we understood the results before moving on to the next step. The system functioned well and responded as predicted, which was very satisfying. At the same time, we started to make a few adjustments to the car’s basic set-up. It worked well, so that’s very positive.”

Er zullen nog tal van proefsessies volgen, waarbij de auto ook op andere circuits zal worden losgelaten. Peugeot heeft aangegeven geen overhaaste stappen te willen nemen. Men heeft op dit gebied nog veel te leren en zal pas deelnemen aan duurtesten wanneer de techniek daar helemaal klaar voor is.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.