Peugeot en Total hebben hun krachten gebundeld in een gezamenlijk project: de 208 HYbrid FE.

49 gram CO2
Het doel was om een auto te ontwikkelen die volop rijplezier biedt (0 tot 100 km/h in 8 seconden) en tegelijkertijd heel weinig CO2 (49 g/km) uitstoot.

Om dit te bereiken hebben Peugeot en Total gebruik gemaakt van de nieuwste innovaties op het gebied van aerodynamica, beperking van het gewicht, de aandrijving en brandstoffen en smeermiddelen. De prestaties van dit studiemodel zijn bereikt zonder gebruik te maken van extra energiebronnen (gewone benzinemotor) op basis van een bestaand standaardmodel.

De cijfers spreken voor zich, 49 g CO2/km en in 8 tellen van 0 tot 100 km/h. Dat betekent de helft van de schoonste benzinemotor van dit moment (Fuel Economy) met behoud van een vlotte acceleratie voor een kleine, sportieve hatchback (Fun & Efficiënt).

200 kg lichter
Om deze inzet in concreet resultaat om te zetten heeft men de 208 1.0 VTi 68 pk flink onder handen genomen. De styling en de luchtweerstand zijn de direct zichtbare onderdelen. De 208 HYbrid FE is op tal van punten aangepast waardoor de auto een veel lagere luchtweerstandscoëfficiënt heeft dan het standaardmodel. Speciale banden en velgen zorgen voor een lage rolweerstand.

Een lager gewicht heeft ook veel invloed op de prestaties. Zo is men er in geslaagd om het gewicht van de auto in totaal 200 kg te verminderen. Hutchinson en CCP Composites, dochters van Total hebben hun expertise op het gebied van composietmaterialen en polycarbonaten effectief ingezet. Deze materialen worden gebruikt voor carrosseriedelen, ruiten en ook voor onderdelen in het interieur.

Vermindering van de inwendige wrijving
De 208 HYbrid FE heeft ook een hele innovatieve hybride aandrijflijn, geïnspireerd op de autosport. Daarbij gaat het om een driecilinder benzinemotor die is gekoppeld aan een elektronisch geregelde, handgeschakelde versnellingsbak in combinatie met een elektromotor en een accu die uit de endurance-races afkomstig is. De motor wordt speciaal voor deze auto op een aantal punten aangepast: thermomanagement en speciale verbrandingscyclus, vermindering van de inwendige wrijving, vermindering van het gewicht van het draaiend gedeelte en de cilinderkop.

De verschillende fases van dit project worden de komende tijd bekend gemaakt.

UPDATE 13-08-2013: De 208 HYbrid FE zal op de IAA van Frankfurt (12-22 september) worden onthuld.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.