Op de Salon van Genève zal Peugeot de 2008 HYbrid Air voorstellen. Inderdaad, een auto op lucht. Deels.

Hybride-strategie
Peugeot heeft zich ten doel gesteld om de gemiddelde uitstoot van het gamma te beperken tot 116 g CO2/km in 2015. Om dat te bereiken, investeert het merk in verschillende technologieën die in de huidige modellen al toegepast worden:

1. Verbetering van het rendement van de verbrandingsmotor
2. Down-sizing van benzine- en dieselmotoren.
3. Toepassing van Stop&Start
4. Elektrische aandrijving

Door de koppeling van benzine en perslucht in de 2008 HYbrid Air wordt deze aandrijflijn op een natuurlijke wijze ondersteund. De HYbrid Air technologie is volgens Peugeot een belangrijke stap in het streven om het brandstofverbruik terug te dringen tot slechts 2,0 l/100 km. Dit is alleen mogelijk als het rendement van de motoren voortdurend verbeterd wordt en het gewicht van nieuwe platforms wordt verminderd.

Werkingsprincipe:
HYbrid Air combineert twee vormen van energie voor een optimaal rendement onder verschillende omstandigheden. Zo kan de perslucht de benzinemotor helpen danwel vervangen op momenten dat er veel benzine verbruikt wordt: bij het wegrijden en tijdens het accelereren. HYbrid Air bestaat uit de volgende componenten:

• een luchttank gevuld met samengeperste lucht, die in de middentunnel onder de auto is aangebracht,
• een lagedruktank ter hoogte van de achteras die dienst doet als expansievat,
• een hydraulische unit bestaande uit een motor en een pomp die op de versnellingsbak onder de motorkap gemonteerd is.

Deze laatste bestaat uit een planetair tandwielstelsel dat elektronisch wordt aangestuurd om de verdeling van de beide energievorm te regelen. Deze vervangt de handgeschakelde versnellingsbak en biedt de bijkomende voordelen van een automaat.
De verbrandingsmotor is de bekende driecilinder benzinemotor van de laatste generatie.

Voordeel: makkelijk toe te passen
Het grote voordeel van HYbrid Air is echter dat het geschikt is voor de bestaande platforms en zonder dat dat ten koste gaat van de indeling, de ruimte in het interieur en de inhoud van de brandstoftank.

3 vormen van aandrijving: Air (ZEV), Benzine, Gecombineerd
De control unit stuurt de beide energiebronnen zodanig aan dat er altijd sprake is van een maximaal rendement al naar gelang de omstandigheden. Het overschakelen van de ene naar de andere stand gebeurt soepel en automatisch, zonder dat de bestuurder ook maar iets hoeft te doen.

In de Air (ZEV) modus rijdt de auto volledig op lucht. Door de expansie neemt de lucht steeds meer ruimte in de tank in beslag en wordt er een bepaalde hoeveelheid olie verplaatst. Deze olie zorgt voor de voeding van de hydromotor die aan het planetaire tandwielstelsel is gekoppeld. De verbrandingsmotor is uitgeschakeld, de auto rijdt zonder brandstof te gebruiken en zonder uitstoot van CO2. Deze vorm van aandrijving is de basis in het stadsverkeer.

Voor de aandrijving op benzine wordt gebruikt gemaakt van een 1.2 VTi. Deze motor is voorzien van de modernste technologieën en scoort ten opzichte van zijn voorganger nog beter; 21 kg minder in gewicht, 30% minder inwendige wrijving en een thermomanagement dat zorgt dat de motor in zo kort mogelijke tijd op bedrijfstemperatuur is.
Aandrijving op benzine is het meest geschikt voor het rijden met constante snelheden en op de snelweg.

Bij de gecombineerde aandrijving wordt gebruikt gemaakt van beide energiebronnen om de auto te laten rijden, de verdeling van de aandrijving wordt aangepast aan de omstandigheden van dat moment om op die manier een zo laag mogelijk verbruik te realiseren. Bij HYbrid Air kan de hydromotor gebruik maken van twee voedingsbronnen. Zolang er nog voldoende energie in de luchttank aanwezig is om aan de vraag van de bestuurder te kunnen voldoen, maakt de hydromotor gebruik van de perslucht. Daarna kan de hydromotor ook rechtstreeks gevoed worden door de hydraulische pomp.
Dit geldt vooral voor de overgangsfases in de stad een ook op de buitenweg (wegrijden, accelereren).

Er zijn twee manieren waarop de luchttank weer gevuld wordt. Bij het decelereren (gas los of tijdens het remmen) wordt de auto niet alleen afgeremd omdat de remblokken tegen de schijven gedrukt worden, maar ook door de weerstand van het samenpersen van de lucht in de tank. Vullen is ook mogelijk door de verbrandingsmotor te starten; in dat geval wordt een gedeelte van de energie die door de benzine wordt geleverd, gebruikt om de lucht te comprimeren.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.