A7 Hamburg
Snelwegen hebben te maken met een lastige tweestrijd: enerzijds wil je er niet te ver vanaf wonen, aan de andere kant wil je er ook geen last van hebben. De snelweg ingraven lijkt de mooiste oplossing, iets wat ze ook in Hamburg gaan doen.

Het ondergronds verplaatsen van een snelweg is niets nieuws, in Nederland is het onderandere bij de A4 ter hoogte van Leiderdorp en de A2 bij Leische Rijn gedaan. In Hamburg, Duitsland, ergert men zich al jaren aan de A7, die dwars door de stad loopt en wijken van elkaar scheidt.

Door de A7 in te graven en er parken bovenop aan te leggen verbindt met niet alleen de verschillende wijken weer met elkaar, het helpt ook het geluid flink terug te dringen. De A7 is een van de langste en drukste snelwegen van Duitsland en enkel geluidschermen zijn niet meer toereikend om aan de wettelijke eisen van uitstoot en geluid te voldoen. Doordat de ruimte aan de snelwegen door de parken opeens een stuk interessanter wordt, schat de gemeente dat er 2000 nieuwe huizen gebouwd kunnen worden. Dit jaar beginnen de werkzaamheden, in 2022 moet het project zijn afgerond. Benieuwd hoe het eruit gaat zien? Kijk dan even naar de plaatjes in deze gallery.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Dit doen ze in Zwitserland ook heel veel. Basel-noord, Luzern, Schaffhausen en St. Gallen zijn zomaar een paar voorbeelden waarbij de snelweg onder de grond weggemoffeld is. Midden in de tunnel krijg je dan de in en uit-ritten.

Mooi. Zou veel meer moeten gedaan worden.

Maar kunnen ze dan die hoogspanningsleidingen niet ook door die tunnel trekken?

In Groningen gaan ze dit jaar daar ook mee beginnen.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.