Heuliez GX 337 Electrique
Een betere luchtkwaliteit in de stad, Parijs lijkt er met overtuiging voor te kiezen.

Het autoverkeer wordt steeds meer in de ban gedaan en de lichtstad heeft net als veel andere Europese steden een milieuzone. Maatregelen die de luchtkwaliteit beslist vooruit helpen. Er wordt ook ingezet op elektrisch vervoer. Na het verdwijnen van de kenmerkende Autolib’s van onbewerkt aluminium maakt Car2go zijn opwachting, ook ZOE’s worden ingezet als deelauto.

Maar elektrificatie en verduurzaming van het openbaar vervoer zet pas echt zoden aan de dijk. Er moeten de komende jaren niet minder dan 800 elektrische bussen in Parijs gaan rijden. Vervoerder RATP meldt dat het om een tender ter waarde van 400 miljoen euro gaat. De bussen zullen worden geleverd door het Franse drietal Heuliez, Bolloré en Alstom. De fabrikanten leveren elk een gelijk aantal bussen.

Het begin met de aanschaf van 150 elektrische bussen, die worden verwacht tussen het eind van 2020 en 2022. Er moet dus nog enig geduld worden betracht. Wel heeft men de ambitieuze doelstelling dat er in 2024 alleen maar bussen worden ingezet die ofwel volledig elektrisch zijn of rijden op biobrandstoffen. Dat jaartal is niet toevallig gekozen. In 2024 zullen de Olympische Spelen plaatsvinden in Parijs. De stad wil dan geen flater staan en haar meest duurzame kant laten zien.

Momenteel is er één buslijn waarop uitsluitend volledig elektrische bussen worden ingezet. Vervoerder RATP heeft verder 950 hybride bussen, 140 bussen op biobrandstof en 83 elektrische bussen. (Via: france24.com)

Beeld: Heuliez GX 337 Electrique, een volledig elektrische bus


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.