Verscheidene autofabrikanten (Opel Nederland, Nissan Nederland, Renault Nederland en Fisker) en The New Motion roepen op om een overgangsperiode in te lassen tot eind 2013 voor de plaatsing van publieke laadpunten voor elektrische auto’s. Ze willen samen zoeken naar een model voor de financiering van de verdere uitrol van de publieke laadinfrastructuur.

Op 3 oktober heeft het bestuur van Stichting E-Laad besloten dat E-laad slechts in een beperkte rol doorgaat en vooralsnog stopt met de installatie van publieke punten. E-laad roept andere partijen op om samen te zoeken naar een model voor de financiering, tot die tijd blijft de huidige aanvraagstop van kracht. Deze situatie is zeer nadelig voor de introductie van elektrisch rijden in Nederland. Verscheidene autofabrikanten en The New Motion roepen nu op om een overgangsperiode in te lassen tot eind 2013, om tot die tijd E-laad of de Netwerkbedrijven de ruimte te geven om de activiteiten op het gebied van de publieke laadpunten door te zetten. Samen staan deze partijen sterker, in tegenstelling tot Toyota die het alleen probeert te doen.

Op dit moment is de verkoop van de elektrische auto’s afhankelijk van het aantal publieke laadpunten dat geplaatst wordt. Veel berijders zijn afhankelijk van een publiek punt. Nu er onduidelijkheid is over de beschikbaarheid van publieke punten zal de verkoop van elektrische auto’s sterk vertragen.

De overheid en EV-marktpartijen (energie bedrijven, netwerkbedrijven, installateurs, EV infrabedrijven) zijn in overleg om de financiering van publieke punten voor de komende jaren in te richten. Echter, dit proces heeft tijd nodig en zal naar verwachting pas in de loop van 2013 zijn afgerond. Tot eind 2013 zouden Stichting E-Laad of de Netwerkbedrijven de ruimte moeten krijgen om de activiteiten op het gebied van publieke laadpunten voort te zetten zoals eerder voorzien. Door een dergelijke tussenfase in te bouwen kan het momentum van de introductie van elektrisch rijden in Nederland behouden blijven, en kan recht worden gedaan aan de significante investeringen die zijn gedaan door autofabrikanten voor de introductie van de auto’s. Ook kan hiermee een aantal projecten worden doorgezet, zoals bijvoorbeeld de Green Deal waarin is afgesproken dat 10,000 private laadpunten in Nederland worden geïnstalleerd.

De invoering van Elektrisch Rijden biedt grote kansen voor de BV Nederland. Recent nog werd Nederland uitgeroepen tot koploper op EV gebied wereldwijd. Significante werkgelegenheid is en gaat ontstaan bij de uitrol van de benodigde infrastructuur voor EV. Door nu het momentum voor de invoering van EV te laten schieten blijven grote kansen voor de BV Nederland liggen.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.