Met een gemiddelde verkooptoename van 12 procent op maandbasis ontwikkelt de vraag naar elektrische auto’s in ons land zich voorspoedig, zo bleek gisteren tijdens de ontbijtsessie van de PEM (Platform Elektrische Mobiliteit) op Ecomobiel in Rotterdam.

Volgens gastspreker prof. Maarten Steinbuch, lid van het Formule E-Team en hoogleraar aan de TU Eindhoven, is dat vooral te danken aan de groeiende vraag naar plug-in hybrides, zoals de Opel Ampèra en de Toyota Prius Plug-in. Hij rekende voor dat, om het door de Nederlandse overheid gestelde streefcijfer van 200.000 EV’s in 2020 te kunnen halen, een gemiddelde verkoopstijging van 4 procent is vereist. “We liggen dus goed op schema.” Hij waarschuwde echter voor al te hoge verwachtingen, want 12 procent verkoopgroei van EV’s is op langere termijn naar zijn mening niet vol te houden.

Dynamische accu
De hoogleraar, die een groot pleitbezorger is van elektrische mobiliteit en zelf net een Tesla Model S zei te hebben besteld, gaat er vanuit dat over ongeveer tien jaar honderd procent van de verkochte auto’s op enigerlei wijze hybride zal zijn. In Japan geldt dat al voor 20 procent van de markt en in de V.S ligt dat cijfer nog (slechts) op 3 procent. Steinbuch noemde waterstof na 2020 een interessante optie. Maar dit hangt volgens hem sterk af van de prijs en de capaciteit van accu’s rond die tijd. PEM heeft in ieder geval een werkgroep Waterstof in het leven geroepen om, zoals PEM voorzitter Eric Beers het noemde ‘de mogelijkheden van voertuigen met een dynamische accu’ in kaart te brengen.

CE Keurmerk
Peter Dutrieux wees namens PEM-hoofdsponsor DEKRA, actief op het gebied van certificering van laadinfrastructuur, op het belang om laadpalen door een onafhankelijke instantie te laten certificeren. In het laatste geval krijgt een laadpaal een CE Keurmerk. Het grote verschil met een CE verklaring is dat die is afgegeven door de fabrikant zelf om te laten zien dat zijn product aan de Europese veiligheidseisen voldoet. “Dat geeft onvoldoende zekerheid en garanties over de productveiligheid in de toekomst”, benadrukte Dutrieux. “Een onafhankelijke instantie zoals DEKRA voert testen uit op basis van internationale standaarden. En dat kan veel problemen op termijn voorkomen.”

EV deelautoproject
De door ruim 80 man bezochte PEM-meeting had ook nog een interessante primeur. Geert Kloppenburg van Urgenda en mede-oprichter van de Stichting DOET introduceerde namelijk het ambitieuze elektrische deelautoproject voor zakelijk Nederland ‘We-Share’. Car sharing is volgens hen dé oplossing voor de fileproblematiek en parkeerproblemen bij bedrijventerreinen. Uitgangspunt van het initiatief is dat een bedrijf dat een elektrische deelauto inbrengt in een corporatie, optimaal profiteert van alle (fiscale) voordelen en minimale kosten heeft. Kloppenburg: “Als je één auto inbrengt krijg je bij wijze van spreken toegang tot vijftig exemplaren.” Het doel van We-Share is om op korte termijn honderd EV-deelauto’s te introduceren en 4 à 5 bedrijventerreinen met elkaar te verbinden en het concept vervolgens uit te rollen over heel Nederland.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Mijn rijinstructeur verwacht zelfs dat over 10-20 jaar niemand met de auto voor dagelijks gebruik op benzine of diesel rijdt.

De toekomst gaat in ieder geval erg interessant worden.

Ik denk dat hij gelijk zal krijgen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.