Jaguar i-Pace
Meten is weten, maakt de Jaguar I-PACE waar wat wordt beloofd en gaat snelladen inderdaad met maximaal 100 kW en kan er worden gerekend op een rijbereik van 480 km?

De Jaguar I-PACE is nog maar koud op de markt, maar dat is direct het ideale moment om de auto aan een serie praktijktests te onderwerpen. Veel mensen die geïnteresseerd zijn in de auto zijn er benieuwd naar. Het is heel wat anders wanneer een auto niet wordt bestuurd door autojournalisten in ideale omstandigheden, maar door mensen die werkelijk kijk hebben op elektrisch rijden en ervaringsdeskundige zijn. Eén iemand die deel uitmaakt van de laatste groep is de Duitser Dirk Hennigsen.

Met een medewerker van Jaguar als passagier werd de Autobahn opgezocht. Er is eerst vanaf Flensburg naar het zuiden gereden over de A7, en daarna weer terug naar het noorden, om uiteindelijk in Denemarken een Ionity-snellader op te zoeken. Dat is er een waarmee te laden valt op maximaal 350 kW, daar moet duidelijk worden of de I-PACE echt tot een laadsnelheid van 100 kW in staat is.

Maar eerst het gemiddelde verbruik. Op een beschaafd Autobahn-tempo met snelheden die liggen tussen de 100 en 130 km/u komt het verbruik uit op een gemiddelde van 29 kWh/100 km, een verbruik dat naar schatting een kwart hoger ligt dan bij een Tesla Model X. Dat kan mede worden verklaard door de luchtweerstand, die met een Cw-waarde van 0,24 bij de Model S en X duidelijk geringer is dan 0,29 van de i-Pace.

Er is nog wel meer dat Tesla voor heeft op Jaguar. De informatievoorziening over het rijbereik is beter, het navigatiesysteem in een Tesla laat bijvoorbeeld zien wat het batterijpercentage is bij een Supercharger die als tussenbestemming is ingevoerd. De Jaguar doet dit niet en heeft bovendien een wat meer onnauwkeurige weergave van het rijbereik. De I-PACE komt bovendien niet zo ver als de fabrikant belooft. Nu is dat niks nieuws, maar Hennigsen kwam uit op maximaal 280 km. Dat zakt nog wat wanneer de Autobahn-adviessnelheid van 130 km/u ook echt constant wordt aangehouden, en stijgt naar meer dan 300 kilometer wanneer er vooral door de stad en het buitengebied wordt gereden. Het is ver verwijderd van het rijbereik van 480 km, dat de auto haalt volgens de WLTP-cyclus.

Wordt een snellader opgezocht die een laadvermogen heeft van meer dan 100 kW, en die komen er steeds vaker (EEN, TWEE, DRIE). Dan blijkt dat de belofte niet kan worden ingelost. Er wordt bij de Ionity-snellader in de Deense plaats Aanbenraa namelijk niet met 100 kW geladen, meer dan 83,4 kW wordt door Hennigsen niet gehaald. In 45 minuten werd er 56 kWh aan energie geladen, wat overeen komt met een gemiddelde laadsnelheid van 75 kW. Dat is uiteraard wel meer dan 50 kW die de gemiddelde ev haalt.

Een puike auto is de I-PACE nog altijd (check de rijtest). Maar jammer is het wel dat het aansprekende prestatieniveau niet geheel lijkt te worden gehaald

Met dank aan Robert voor de tip!


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Tot zover de werkelijke bruikbaarheid van de EV-accu auto. Het is niet meer dan een door de lobby van de milieumaffia opgedrongen oplossing.

Eerst nog maar even lekker een aantal jaren door met Diesel en dan over op waterstof.

Met milieumaffia doelt u op de autofabrikanten die nog altijd (brandstof of elektra) de verbruikscijfers manipuleren ten faveure van de verkopen? Of steekt u selectief uw hoofd in het zand ten faveure van uw hobby? (U geheel vrij).

“In 45 minuten werd er 56 kWh aan energie geladen, wat overeen komt met een gemiddelde laadsnelheid van 75 kWh.”

Beste Groen7, als je je nu voordoet als specialist op EV gebied, gebruik dan de juiste eenheden. KWh is NOOIT een laadsnelheid, maar een hoeveelheid energie. Overigens, kW is ook geen snelheid, maar een vermogen die ervoor zorgen dat de accu met een bepaalde snelheid wordt opgeladen.

@marcel_butter: dank, ik heb het aangepast. Er worden nogal wat kWh’s “opgetikt”, dus er blijft ook wel eens een h’tje plakken wanneer kW wordt bedoeld.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.