Het gaat goed met de EV. Vorig jaar zijn in ons land 861 volledig elektrische auto’s verkocht en 14.871 hybride voertuigen. Voor de eerste vijf maanden liggen die cijfers op respectievelijk 401 en 8.383 exemplaren. Deze cijfers zijn volledig conform de prognose die PEM eind 2009 heeft afgegeven.

Een en ander bleek gisteren tijdens de presentaties van RAI Vereniging en het Platform Elektrische Mobiliteit (PEM) op het congres AM Goes Electric. Zowel Jeroen van de Baak, adjunct-secretaris afdeling Auto’s als PEM-voorzitter Eric Beers gingen uitgebreid in op de ontwikkelingen die elektrisch rijden doormaakt in Nederland én de rest van de wereld.

50% elektrisch
“Volgens de jongste prognoses”, zo liet Van de Braak weten, “zal over 25 jaar meer dan 50 procent van de autoverkopen een elektrisch voertuig betreffen.” Nederland vervult daarin, mede dankzij de inspanningen van PEM en het Formule E Team, een voortrekkersrol.

3.500 laadpalen
Van de Braak becijferde dat er per eind april dit jaar inmiddels 2.231 elektrische auto’s in ons land rondrijden en daarnaast nog eens 429 elektrisch aangedreven bedrijfswagens en bussen. Aantallen die naar zijn mening de komende tijd zullen doorgroeien, mede doordat het aantal laadpunten de afgelopen twee jaar met een factor acht is toegenomen van 400 in 2010 tot 3.500 nu”.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

LOL, what about waterstof? Dat was juist voor de lange termijn.

Denk dat autofabrikanten redelijk wat problemen krijgen met de productie van accu’s en de beschikbaarheid van grondstoffen.

@autoblogger: Waterstof heeft zo zijn eigen grote problemen met rendement.

Waterstof klinkt voor de eindgebruiker leuk vanwege het snelle tanken, maar het energie rendement is laag, heel laag. Een EV op accu’s is vele malen efficieënter.

@widodh: ok, maar hoe komen we aan al die accu’s? en hoe krijgen we die range omhoog? wellicht is dat niet te realiseren in de komende jaren.

@autoblogger: Lithium is er voldoende en kan ook allemaal uit oude accu’s worden gerecycled.

Daarnaast is er voldoende Lithium voor handen, ook op de zee bodem.

De range is voor nu nog een probleem, maar de Tesla Roadster had cellen van 2200mAh, de Model S al 3300mAh, maar Panasonic heeft nu al cellen van 4000mAh.

4000mAh zou de Model S een 105kWh accu geven en daardoor een realistisch bereik geven van 460km (theoretisch: 560).

Dat is al weer +150km ten opzichte van wat de accu’s van vandaag doen.

Zodra Lithium-lucht klaar voor massa productie is (8 jaar), dan krijgen we accu’s van tussen de 100 en 150kWh, voldoende om jou 600km ver te brengen, geen probleem.

Dan heeft de laad infra ook nog 8 jaar om zich te ontwikkelen 🙂

@widodh: kun je aangeven waar je de informatie over het rendement en efficiëntie van waterstof en elektrisch aangedreven auto’s vandaan hebt (hopelijk niet Wikipedia).
Ik ben wel heel erg benieuwd wat voor waardes hier uit komen en wat dat doet ten opzichte van de huidige brandstoffen (gas, benzine en diesel).

Een zuinige auto (85 à 95 gram CO2 / km) komt toe met 4 liter diesel per 100 km. Aan €1,50 / liter doe je dus 100.000 km met €6000. En je verbruikt geen elektriciteit. Maak mij maar eens een accu met een capaciteit van 300 km, die 100.000 km meegaat, voor €6000. Hopeloos!
De prijs van diesel moet naar €3 / liter om elektrische wagens interessant te maken. En daar zitten we nog lang niet.

@Cédric: Er zijn meer motivaties dan enkel de prijs om elektrisch te gaan rijden.

* Geen lokale fijnstof uitstoot meer
* Geen afhankelijkheid van rare regimes in het Midden Oosten
* De mogelijkheid om je CO2 neutraal te verplaatsen

Overigens gooi je een accu na 100.000km niet weg en gaat deze ook langer dan 100.000km mee.

Een Model S accu kan je 1000x herladen. 1000 x laden a zeg 300km per lading, is dus 300.000km op één accu.

Na die 300.000km heeft de accu overigens gewoon nog een restwaarde.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.