Batterijen
Een nieuw materiaal voor supercondensatoren gaat er mogelijk voor zorgen dat de opslagcapaciteit van het gemiddelde accupakket met sprongen vooruit gaat.

Dat is gebleken uit onderzoek van teams van de Universiteit van Bristol en de Universiteit van Surrey, in samenwerking met het bedrijf Superdielectrics. Voor supercondensatoren is een polymeer ontwikkeld met zeer goede opslageigenschappen. Met een energiedichtheid van 180 wattuur per kilogram wordt de 100 à 120 wattuur per kilogram van lithium-ion batterijen overtroffen. Ook is snel opladen mogelijk, zodat er voor opladen slechts een minuut of tien uitgetrokken hoeft te worden. Er kan op een rijbereik worden gerekend dat vergelijkbaar is met een auto op benzine.

Toch is de supercondensator niet uitsluitend een wondermiddel. Het meest wezenlijke nadeel van een condensator is dat de opgeslagen energie enigszins vluchtig is, dat betekent dus dat het rijbereik afneemt, ook als de elektrische auto niet wordt gebruikt. Dat is uiteraard niet ideaal, maar kan aanvankelijk worden verholpen door ook een traditionele batterij te plaatsen.

Om erachter te komen of deze technologie bruikbaar is voor massale toepassing in elektrische auto’s, moet eerst nog uitgevonden worden hoe het zit met de schaalbaarheid, kosten en duurzaamheid. De belofte is groot, maar de vervanger van het traditionele accupakket moet tot in lengte van dagen naar behoren blijven functioneren en dat bij voorkeur in zeer uiteenlopende weersomstandigheden. Om die reden is het gissen of we de supercondensator vaak terug gaan zien, of dat het misschien toch het solid state-accupakket wordt, of dat juist de lithium ion-accu onverminderd populair blijft.

Met dank aan Sacha voor de tip!


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.