e.Go Life
Terwijl e.Go nota bene wil uitgroeien tot een grote bouwer van elektrische auto’s.

De e.Go Life is het eerste product van de in Keulen gevestigde autofabrikant. Een compacte stadsauto, met een vrij bescheiden prestatieniveau. Het moet het begin zijn van veel meer. Gaat het om een fabrikant die van plan is om ev’s te bouwen in behoorlijke aantallen, dan is het ronduit opmerkelijk te noemen dat de oprichter de nodige kritiek over elektrisch rijden aan de dag legt. Dezelfde man zit trouwens ook achter bestelwagenfabrikant StreetScooter, met volop elektrische busjes in het gamma.

Het gaat om Günther Schuh. Als dagelijks vervoer heeft hij een Porsche Panamera Hybride ter beschikking staan, een plugin waarmee hij ruwweg de helft van de tijd volledig elektrisch voortbeweegt, vooral in de stad. Dat is het toch net niet helemaal. Maar Schuh foetert nog eens wat en stelt dat een brandstoftank vol benzine of diesel toch echt efficiënter is dan een groot accupakket, met dank aan het geringere gewicht. Een Tesla zou zeker niet beter zijn dan een Porsche.

Verder is er een discrepantie tussen wat de mensen zeggen en wat ze uiteindelijk doen. Zo heeft menigeen zijn mond vol van elektrisch rijden, maar als het puntje bij het (laad)paaltje komt wordt er toch weer besloten om een suv op benzine te gaan rijden. Het duurt volgens Schuh ook nog wel even tot elektrische auto’s net zo goed koopzijn en even ver kunnen rijden als auto’s met verbrandingsmotoren. Dat is steeds minder waar, want de Peugeot e-208, Opel Corsa-e, Renault ZOE en Sono Sion zijn behoorlijk betaalbaar. Zeker in Nederland en al helemaal bij zakelijk gebruik.

Het cynisme lijkt de overhand te hebben bij Schuh, die overigens ook professor is aan de technische hogeschool van Aken. Is dat cynisme Duitse mannen eigen? (Via: ecomento.de)

Beeld: e.Go Life


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Om mee te nemen is brandstof inderdaad efficiënter, maar als het moet worden omgezet in bewegingsenergie is brandstof nog steeds een drama.

Of het nu diesel is, benzine, vloeibaar gas of waterstof; allemaal hebben ze grote installaties nodig met hun eigen onhebbelijkheden en laag rendement.

Batterij elektrisch heeft daar geen last van, het is veel eenvoudiger en geeft zelfs mogelijkheden die met andere aandrijvingsvormen niet mogelijk zijn zoals terugleveren van remenergie en terugleveren aan het net.

Voordat stroom in je accu zit is ook minstens de helft van de oorspronkelijke energie verloren gegaan als warmte.
Kolen- of gascentrales halen met wat geluk 60%, maar dan moet de stroom nog richting laadpaal, omgezet worden naar chemie en weer terug naar stroom.
Het grootste voordeel van elektrisch rijden is en blijft dat de auto niets uitstoot. Als we ooit genoeg duurzame stroom gaan opwekken is een elektrische auto CO2 neutraal maar het is voorlopig nog zeer de vraag of dat voor 2030 (of zelfs 2050) gaat lukken.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.