Minder ruimte om te investeren leidt tot minder elektrische bussen. Zo eenvoudig is het.

Door de huidige situatie in de wereld, het corona-virus, is het openbaar vervoer ineens een stuk minder populair. Er wordt veel thuisgewerkt en de spits lijkt haast niet meer te bestaan. Het openbaar vervoer wordt nogal gemeden.

Dat leidt er vanzelfsprekend toe dat er minder inkomsten zijn. Concessies die aflopen in 2020, 2021 en soms zelfs 2022 worden verlengd, zonder dat aanpassingen worden gedaan. Dat gaat bijvoorbeeld op voor de regio’s IJssel-Vecht, Zaanstreek-Waterland en Arnhem-Nijmegen. Het huidige materieel blijft rijden. Vertrouwde dieselbussen op onveranderde buslijnen, waarvan de frequentie soms omlaag wordt geschroefd.

De groei van het elektrisch busvervoer zwakt af. Momenteel is 15 % van de openbaar vervoerbussen elektrisch, naar verwachting stijgt dat tot 22 % in 2022. Het is nog altijd het streven van de Rijksoverheid dat het open baar vervoer in 2030 vrij van emissies is.

Het aantal orders is voor busbouwers gelukkig niet op nul uitgekomen, maar voortvarend is anders.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.