Een te breed scala aan duurzame vervoersmiddelen zal alleen maar averechts werken.

Zo stelt Alexander van der Vooren, wie bij de Universiteit Utrecht is gepromoveerd met zijn proefschrift ‘Accelerating technological change. Towards a more sustainable transport system’. Hij vindt dat de overheid ook langetermijndoelen moet stellen.

Het gebruik van fossiele brandstoffen in vervoersmiddelen zorgt voor een hoge uitstoot van koolstofdioxide en is niet duurzaam. Gelukkig vinden alternatieve brandstoffen steeds meer een weg naar de consumentenmarkt. We moeten echter selectief zijn in die alternatieven, concludeert Van der Vooren. Een te breed scala aan duurzame vervoersmiddelen zal alleen maar averechts werken.

Het ene alternatief kan de ander flink in de weg zitten. Consumenten zullen namelijk alleen massaal voor één van deze alternatieven kiezen als er voldoende infrastructuur voor is en als de prijs lager wordt. Voor de uitrol van nieuwe infrastructuren, zoals tankstations en oplaadpalen, is een hoop geld nodig.

Daarnaast is het belangrijk dat de overheid begint met het stellen van ambitieuze langetermijndoelen, die concrete prikkels geven aan autofabrikanten om te investeren in het succes van alternatieven. We moeten daarentegen terughoudend zijn met fiscale maatregelen die benzine- en dieselauto’s stapje voor stapje zuiniger maken. Deze maatregelen zijn weliswaar effectief, maar remmen ook de opmars van nieuwe schone alternatieven.

In zijn proefschrift laat Van der Vooren zien dat het verstandig is opties te selecteren waarvan de één ook de opmars van de ander stimuleert. Bijvoorbeeld technologieën die gebruik maken van dezelfde infrastructuur, zoals plug-in hybrides die een opstap kunnen zijn naar volledig elektrisch rijden.

Het proefschrift is HIER te lezen.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

In 1955 zorgde Ford ervoor dat Amerika snelwegen aan ging leggen met als achterliggende gedacht zo meer auto’s te verkopen.

https://www.youtube.com/watch?v=6wniXPj7vwM

Waarom niet de fabrikanten mee laten betalen aan hun eigen succes? Misschien gaat een ander merk zo ook investeren in elektrisch rijden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.