Volvo V60 PHEV Larsson
Een onderzoeker heeft een methode ontwikkeld om automatisch een repeterende route te identificeren, om hierbij vervolgens de optimale rijstijl te berekenen.

Op lange afstanden gebruiken plug-in hybrids de verbrandingsmotor langer dan strikt noodzakelijk. PhD-student Viktor Larsson aan de Chalmers University of Technology heeft een methode ontwikkeld om auto’s hun forensroute te laten herinneren en hier optimaal gebruik te maken van de accu. Deze strategie kan het brandstofverbruik met wel 10 procent reduceren in vergelijking met de conventionele methoden.

De methode kan worden toegepast op alle PHEV’s in productie, gebruik makend van bestaande technologie. Larsson legt uit hoe het kan werken:

Na elke rit kan het voertuig rijstatistieken uploaden naar een server die terugkerende routes identificeert en de optimale strategie berekend voor het energiemanagement. Die strategie wordt doorgegeven aan de auto. Voor de volgende rit kan de auto de route zelf identificeren, of aan de bestuurder vragen of één van de meest gereden routes wordt genomen.

Het is ook mogelijk dat het systeem beschikbaar komt in een smartphone app in plaats van op een server.

Afgelopen jaar heeft Larsson zijn onderzoek verricht in samenwerking met Volvo. Het systeem is dan ook getest op een V60 PHEV. Uit de simulaties bleek dat het brandstofverbruik met wel 10 procent gereduceerd kan werden in vergelijking met de huidige strategieën.


Meer lezen over: , , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Technologisch interessant. Maar wel met een mogelijk privacy probleem.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.