VDL Citea SLF-120
Ook het Gemeentevervoersbedrijf van Amsterdam, ofwel GVB, gaat rijden met elektrische bussen. Dat zou tijd worden.

Er is gekozen voor de welbekende VDL Citea Electric. De bus is ook nu al een bekende verschijning op verschillende lijnen, die soms deels door Amsterdam lopen. Het GVB zet in eerste instantie 31 volledig elektrische bussen in, die allemaal station Sloterdijk als begin- en eindpunt hebben. Voor de kenners van het vervoersnet ter plekke, het gaat om de lijnen 15, 22 en 36.

Om het nog wat specifieker te maken, er rijden zowel bussen van het type Citea SLF-120 Electric als SLFA-180 Electric. De eerste heeft een accupakket met een capaciteit van 216 kWh, de laatste is dubbel geleed en heeft de beschikking over een accupakket van 288 kWh. De bussen hebben een pantograaf, waarmee snelladen op station Sloterdijk mogelijk is. ’s Nachts worden de bussen op het depot opgeladen, zodat er met een volledig opgeladen batterij aan de dienstregeling wordt begonnen.

Alexandra van Huffelen, algemeen directeur GVB over de elektrische bussen: “Dit is de eerste stap naar het verduurzamen van onze busvloot. Ik ben er trots op dat onze eerste 31 elektrische bussen van VDL er nu aankomen. Als stadsvervoerder dragen we hiermee bij aan schonere lucht in Amsterdam en het verlagen van onze eigen CO2-uitstoot. De komende jaren vervangen we onze hele busvloot, ongeveer 200 voertuigen, door zero emissie bussen waarmee we onze reizigers comfortabel en schoon kunnen vervoeren.”

Als gezegd, het zou tijd worden. Nu zet het GVB vooral dieselbussen in. Maar verbetering is op komst, ook bij de veerponten. Er is trouwens een optie genomen op 69 extra bussen, waarmee het totaal aan elektrische bussen kan uitkomen op 100.

Beeld: VDL Citea SLF-120


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

In Den Haag (HTM) rijden sinds zondag j.l. ook elektrische bussen op de nieuwe buslijn 28 van Station Voorburg naar Scheveningen Norfolk v.v.
Zie ook: https://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1544397538
In de komende jaren worden alle huidige HTM-bussen die nu op aardgas rijden (al jaren geen diesel) vervangen worden door zero-emissie exemplaren.

Lees ook even dit nog over de ongewenste verlengde levensduur van 40 Amsterdamse dieselbussen: https://ovmagazine.nl/2018/12/dertig-elektrische-bussen-voor-stadsvervoer-amsterdam-1822/

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.