Een waterstofbusje, daar hebben we nog niet veel van. Is het wat?

De brandstofcel is al zeker 30 jaar iets futuristisch, een alternatief voor ouderwetse fossiele brandstoffen. Tot een grootschalige toepassing is het nog niet gekomen. Dat hangt samen met een vrij gering aantal tankstations, er is in Nederland amper een handvol tankstations te vinden met een waterstofvulpistool.

Niettemin lijkt enige groei onvermijdelijk te zijn. Renault komt met busjes op waterstof en Opel volgt. Voor het merk dat als laatste wordt genoemd, begint het met de Opel Vivaro-e Hydrogen. De naam spreekt voor zich. Dit is de vertrouwde Vivaro-e waarvan de techniek is aangepast.

Er is een 45 kW brandstofcel aanwezig en de opslagcapaciteit van het accupakket is nu 10,5 kWh. Indien nodig zorgt het accupakket voor piekvermogen, bijvoorbeeld bij fluks accelereren. Normaalgesproken is het alleen de brandstofcel die indirect, via de elektromotor, voor de aandrijving zorgt. Door het wegnemen van het (grote) accupakket, ontstaat ruimte voor de waterstoftanks. Het rijbereik komt uit op 400 kilometer. Het busje heeft een vrij hoog laadvermogen, te weten 1.100 kg.

Het is de bedoeling dat de levering van de Opel Vivaro-e Hydrogen deze herfst start. Prijzen zijn nog niet bekend.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.