Opel Ampera-e bij laders
Een laadpunt is al lang geen eenvoudig ding meer, dat slechts wordt gebruikt voor het opladen van een elektrische auto zonder dat er enige intelligentie aan ten grondslag ligt. Een laadpunt is hoe langer hoe meer connected. Dat wordt ook bewezen bij het hoofdkantoor van Opel in Rüsselsheim.

Er worden niet minder dan 160 laadpunten geplaatst bij dat hoofdkantoor in Rüsselsheim. Dat klinkt misschien als een extreem aantal, maar het zijn er niet zo gek veel als er in de toekomst massaal wordt overgestapt op elektrische auto’s. Iedereen verwacht dan gewoon op te kunnen laden op het werk. Opel werkt samen met de universiteit van Kassel, Flavia IT en Plug ’n Charge. De laatste twee partijen zijn gespecialiseerd in oplaadinfrastructuur.

Er wordt rekening gehouden met veel omgevingsvariabelen. Ter plekke wordt gebruik gemaakt van hernieuwbare energie, zonnepalen zijn aanwezig. Uiteraard wordt de energie die wordt opgewekt zoveel mogelijk direct gebruikt, maar wat er overblijft raakt niet verloren op het stroomnet. Er is een energieopslag aanwezig die bestaat uit accupakketten van de Ampera-e. Overbelasting moet uiteraard worden voorkomen, het stroomverbruik van het kantoor wordt dus in de gaten gehouden. Het beschikbare vermogen wordt verdeeld tussen de auto’s die staan op te laden. Dat is bekende techniek, die nu op grote schaal wordt toegepast.

Dit alles doet Opel om klaar te zijn voor de toekomst. Het merk wil een voortrekkersrol spelen op het gebied van elektrisch rijden. Of dat gaat lukken is nog even de vraag. De enige elektrische auto die het merk nu aanbiedt is de Ampera-e. Maar er zit schot in de zaak, voor het einde van 2020 wil Opel vier geëlektrificeerde modellen aanbieden. Van de nieuwe Corsa komt er ook een volledig elektrische variant.


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.