De Opel Insignia is nu verkrijgbaar met een 1,4 Bi-Fuel ecoFLEX turbomotor die zowel op LPG als benzine rijdt. De drie carrosserie-uitvoeringen – de sedan, hatchback en Sports Tourer – kunnen nu af fabriek besteld worden met LPG-aandrijving. De nieuwe Insignia Bi-Fuel ecoFLEX bereikt een vermogen van 103 kW/140 pk bij een verbruik vanaf 7,6 liter per 100 km (uitstoot vanaf 124 g/km CO2).

1.700 kilometer actieradius
Voor de Bi-Fuel variant hebben de ingenieurs van Opel de motorkleppen en klepzittingen versterkt en het motormanagementsysteem geoptimaliseerd. Alle carrosserie-uitvoeringen met LPG hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak. De LPG-tank met een bruikbare inhoud van 47 liter is geïntegreerd in de uitsparing van het reservewiel, zodat de volledige kofferruimte van de Insignia beschikbaar blijft. Met een tank brandstof haalt de Insignia een bereik van 500 kilometer. Als daarbij ook de benzinetank gebruikt wordt, kan dat zelfs 1.700 kilometer bedragen (voor vierdeurs/vijfdeurs ).

Display
De tankklep van de LPG-tank bevindt zich vlak naast de klep van de benzinetank. Opel biedt zijn klanten verschillende tankmondstukken aan, zodat zij overal in Europa kunnen tanken. De bestuurder kan gemakkelijk overschakelen van LPG naar benzine met een schakelaar op het instrumentenpaneel. Wanneer de auto op LPG rijdt, gaat er een LED display branden, dat uitgaat zodra het voertuig overschakelt op benzine. De brandstofmeter is bijzonder gebruiksvriendelijk: de inhoud van zowel de LPG- als de benzinetank wordt op dezelfde meter aangegeven.

Veiligheid
De installatie af fabriek van het LPG-systeem heeft meer voordelen dan wanneer het achteraf geïnstalleerd wordt. Veiligheid was een topprioriteit tijdens de ontwikkeling van deze modellen. Zo staan op de veiligheidschecklist van Opel specifieke botsproeven voor de gastank en andere componenten die in schokvrije zones zitten en perfect geïntegreerd zijn in de veiligheidsstructuur van het voertuig. Net als alle andere Bi-Fuel modellen van Opel, wordt de Insignia Bi-Fuel gemaakt door Opel Special Vehicles GmbH (OSV), een dochtermaatschappij van Opel in Rüsselsheim, die gespecialiseerd is in speciale voertuiglijnen en wijzigingen.

LPG-motoren worden steeds populairder in Nederland en Europa. Dat is niet echt verwonderlijk aangezien LPG in de tankstations ruim de helft minder kost in vergelijking met benzine. De financiële voordelen voor de eigenaar zijn echter niet de enige reden om over te schakelen op LPG-voertuigen. Ze zijn namelijk ook milieuvriendelijker, met 15 procent minder kooldioxide-uitstoot dan auto’s met een conventionele aandrijving. In Nederland is LPG verkrijgbaar bij zeer veel tankstations, hetgeen dus geen enkele drempel oplevert bij aanschaf.

20% bijtelling
De Opel Insignia 1,4 Bi-Fuel is verkrijgbaar vanaf 29.295 euro. Tevens vallen de vierdeurs, vijfdeurs en Sports Tourer in de bijtellingscategorie van 20%. In vergelijking met de 1,4 liter vierdeurs met turbobenzinemotor is deze Bi-Fuel variant zo’n 60 procent goedkoper bij het tanken (op basis van de huidige prijzen aan de pomp in Nederland).


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.