Opel Eco Speedster
In de verte lijkt de Opel Eco Speedster nog wel wat op de gewone Speedster, maar ondanks een kleine en relatief schone dieselmotor, haalt deze conceptcar 255 km/u!

Nee, je hebt geen bakken vermogen nodig om hard te kunnen gaan. Dat bewees Opel wel in 2002 met de Eco Speedster. Het chassis is grotendeels gelijk aan dat van de gewone Opel Speedster en daarmee ook met de Lotus Elise, al werden er behoorlijk wat gaten geboord om gewicht te besparen. De carrosserie is flink aangepakt en omwille van het gewicht grotendeels uit carbon opgetrokken. De stroomlijn werd nog eens flink verbeterd, onder andere door een langere achterkant en een lagere daklijn

De resultaten mogen er zijn. De Eco Speedster weegt slechts 600 kilo en heeft een cW-waarde van 0.20. Voor de aandrijving zorgt niet de atmosferische 2.2 of de 2.0 Turbo uit het productiemodel, maar een 1.3 CDTI Ecotec. Een dieselmotor dus, die door Opel in samenwerking met Fiat is ontwikkeld. Het blokje wekt slechts 112 pk op, maar dankzij het lage gewicht en de uitstekende aërodynamica, is een top van 250 kilometer per uur mogelijk. Het gemiddelde verbruik? Slechts 2.5 l/100 km. De sprint naar honderd is met 8,8 seconden niet bijster snel, maar zeker niet slecht voor een auto met slechts 112 pk.

Opel liet het niet bij een showmodel, maar stuurde de Eco Speedster daadwerkelijk de baan op. Tijdens een 24 uur duurende sessie wist Opel maar liefst 17 records te verbreken. Zo haalde de auto een gemiddelde snelheid van 226 km/u over 24 uur, dat is dus inclusief wisseling van coureurs! De hoogst gemeten topsnelheid 257.5 km/u. De beste verbruikscijfers die in een economy run werden behaald, waren 2.1 l/100 km.

Helaas kwam het nooit tot productie, maar Opel toonde wel aan hoe je met een laag gewicht en een goede aërodynamica zelfs met een kleine en zuinige motor aansprekende prestaties mogelijk kan maken. Jammer genoeg heeft dat concept tot op heden nog maar weinig navolging gekregen.

Opel Eco Speedster


Meer lezen over: , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Nette waardes .
Opel motoren vind ik altijd 7 jaar op de rest achterlopen .
Veel te grote motoren die weinig vermogen geven en ook niet zuinig zijn .

@bohica: oude techniek is op zich niet erg en krijgt er vaak betrouwbaarheid voor terug. Kia en Subaru staan er bijvoorbeeld ook om bekend. Je kunt dan de fabricagekosten laag houden.

@bohica: daarom hebben ze ook geen Slopel, maar een Fiat krachtbron gebruikt. Die lopen al decennia voorop als het om vernieuwende technieken gaat.

Qua concept niet heel anders dan de XL-1, Opel was dus eerder.

Daarbij geeft het aan hoe briljant en veelzijdig het ‘111’ chassis is van Lotus. Van deze 122pk spaardiesel tot een 1250pk monster in de vorm van een Hennessey Venom GT, en alles wat daar tussen zit.

@gtwillem:
Hier was weinig Opel aan, naast het Lotus chassis zit er een Fiat motor in.
Beetje goedkoop mooie sier maken met de techniek van een ander.

@noodles: klopt, maar het concept heeft wel degelijk een Opel badge ;-).

@gtwillem:
Dus als jij een Ferrari badge opje Sub. plakt is dat ineens een Ferrari?
In deze tijd was Opel meer een handelshuis dan een autofabrikant, de terreinauto’s kochten ze bij Isuzu in, de stadsmuis bij Suzuki en de sportwagen bij Lotus.
Al is die laatste daar nog steeds dankbaar voor, de S2 en Europa waren er zonder de Speedster nooit gekomen.
Opel had zelf alleen de Corsa, Astra en Vectra.

@noodles: hij heeft niet alleen een badge maar ook stickers.

@noodles: hahahaha, nee, dan is het nog geen Ferrari, is ie beeld te betrouwbaar voor ;-).

Ik bedoelde meer ten opzichte van de Volkswagen XL-1, dat deze concept de waarden van VW’s ‘superauto’ met onderdelen van GM’s partners al jaren geleden kon waarmaken.

Opel had volgens mijn toen ook al de Zafira en de Meriva die echt van Opel was. En de Signum ook nog, volgens mij, alhoewel dat een soort vijfdeurs hatchback versie was van de Vectra.

@gtwillem:
Ik moest het ook even opzoeken.
Zafira is van 1999.
Meriva is van eind 2002.
De Signum ken ik nog, een neefje had hem als leasebak maar dat was inderdaad gewoon een carrosserie variant van de Vectra.

@gtwillem: in 2002 was er ook al de VW 1l die niet helemaal vergelijkbaar was omdat deze geen schijn van performancecar heeft en ook nog meer dan 100% zuiniger was. Deze werd opgevolgd door de l1 en die weer door de XL1 die gewoon in productie is of was. Als je het mij vraagt heeft VW het beter gedaan.

@papa: ja, 150 stuks ofzo die enkel geleased kunnen worden. En aan het einde van het contract gaan ze terug naar VW.

Daarbij heeft de 1L auto nooit zijn naam waar kunnen maken. Toegegeven, het accent ligt bij de VW meer op zuinigheid en bij de Opel meer op topsnelheid, maar beide concepten hebben wel wat van elkaar weg, alleen is de Opel een Lotus Elise met FIAT motor (beide gewoon productiemateriaal) en was de VW een speciaal model. Mijn gedachte was om aan te geven dat het verschil klein was ten opzichte van de marketing exposure ;-).

zomaar iets, zonder update is de like knop weg op AB artikelen op iphone app. nog andere mensen die daar last van hebben?

@gwnbmw: viel mij ook op. Maar dit is een Groen7 artikel, die ook op de AB app staat. Wellicht dat het daarmee te maken heeft.

@gtwillem: aah, ik zag op de app niet dat dit groen 7 was.

Jammer van die 8.8 seconden, maar 255 km/h met 112 pk is best wel indrukwekkend

@jobberns: het is een keuze. Waarschijnlijk heeft deze Speedster een versnellingsbak met lange overbrengingen, goed voor de topsnelheid, slecht voor de acceleratie.

Dan ben ik zelfs nog sneller op de 100 met de MX-5 350 kg 😝

M’n MX-5 doet 8,7 seconden naar de 100 met 116 pk, en 950 kg.. Laat maar weer zien hoe smal de “powerband” is van zo’n dieseltje..

@Jochempie: Ik denk dat het meer wat zegt over de versnellingsbakverhoudingen. Jouw MX-5 loopt vast geen 255. Ik denk dat wanneer je de verhoudingen zo kiest dat de top rond de 200 ligt, de acceleratie ook wat rapper zal zijn.

@jochempie: Hee jij ook een mx-5 NA?

Stiekem best wel mooi!

Leuk voor de drempels. Verder best kekke autootje

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.