In de EV-markt wordt het aanbod alsmaar groter, maar er is nog altijd één model dat sinds zijn introductie hoge ogen gooit in de verkoopstatistieken van Nederland en de rest van Europa. Gesteund door fiscale maatregelen en een gunstige positionering op de bijtellingsladder, dat wel.

Leider van 2012
Opels de Ampera staat volgens de laatste omzetcijfers (januari – oktober 2012) nog steeds aan de top van de Europese liga voor elektrische personenauto’s. De Ampera neemt iets meer dan 21 procent van het marktaandeel voor zijn rekening in het Europese EV-segment. Hij blijft naar alle verwachtingen de algemene leider in dit segment voor heel 2012.

“De Ampera is een dominant leider van het Europese segment van elektrische personenauto’s”, zegt Opel-topman Alfred E. Rieck. “Als we zien dat de vraag op de markt kleiner is dan aanvankelijk voorspeld werd door analisten en autofabrikanten, stelt het ons erg tevreden dat we onze leiderspositie hebben kunnen consolideren.”

Het forse marktaandeel van de Ampera blijkt uit zijn koppositie in verschillende Europese markten. In Nederland steeg het aandeel met maar liefst 66%. In Duitsland blijft hij aan de leiding met een ruime marge (een aandeel van 28%) en hetzelfde geldt voor België (22%) en Zwitserland (31%).

Verwachtte verkoop EV’s niet gerealiseerd
Hoewel de totale EV-omzet in Europa met ongeveer 130 procent gestegen is in één jaar tijd (januari – oktober 2011 versus januari – oktober 2012), worden de verwachtingen van de experts in de sector niet gerealiseerd. De verkoop van elektrische voertuigen verschilt sterk van markt tot markt. Terwijl in Duitsland slechts 1 van elke 1.000 verkochte auto’s een elektrisch voertuig is, is dat voor buurland Oostenrijk al 3 op de 1.000, voor Frankrijk 5 en voor Nederland 8 op de 1.000. De Europese koploper in relatieve zin is Noorwegen, waar 30 van de 1.000 geregistreerde voertuigen elektrisch zijn.

In november kondigde Opel al aan dat het zijn klantenbestand voor de Ampera meer dan verdubbeld had in zes maanden tijd in heel Europa, van ongeveer 700 in maart tot bijna 2.000 in oktober.

Opel Ampera – in het kort
De elektrootor van 111 kW (150 pk) van de Ampera wordt gevoed door een lithium-ion-accu van 16 kWh. Afhankelijk van de rijstijl en de toestand van de weg, kan met de accu alleen een afstand van 40 tot 80 kilometer worden afgelegd. Via de range extender, die geactiveerd wordt wanneer de batterij haar minimumlading heeft bereikt, wordt het vermogen naadloos naar de elektrische aandrijving omgezet vanuit een generator aangedreven door een 1,4-liter benzinemotor van 86 pk. De uitgebreide actieradius maakt een totaal rijbereik van meer dan 500 kilometer zonder tanken mogelijk.


Meer lezen over: , , , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.