De trendy Opel ADAM komt later dit jaar als LPG-variant op de markt.

De nieuwe ADAM 1.4 LPG ecoFLEX is geoptimaliseerd voor het gebruik van LPG, maar kan ook op benzine rijden. In de LPG-modus verbruikt de 64 kW/87 pk ADAM 6,9 liter per 100 kilometer (112 gram CO2 per kilometer). Vergeleken met een even krachtige benzinemotor dalen de verbruikskosten in de praktijk met ongeveer de helft.

Met de ADAM 1.4 LPG ecoFLEX breidt Opel de LPG-vloot uit tot tien modellen. De Corsa (drie-en vijfdeurs), Astra (vijfdeurs hatchback en Sports Tourer), Meriva en Zafira Tourer, en de nieuwe Insignia (vier-en vijfdeurs hatchback en Sports Tourer) gingen hem voor.

De 1.4-liter ecoFLEX motor is optimaal ontworpen voor het gebruik van LPG. De kleppen en klepzittingen werden verstevigd en het motormanagement is aangepast. Alle LPG-specifieke componenten, waaronder de speciaal voor de ADAM ontworpen LPG-tank, zitten diep geïntegreerd in het voertuig. Het doel: maximale LPG-bereik zonder afbreuk te doen aan de verscheidenheid. Door de ruimtebesparende montage van de gastank onder de vloer blijft het volledige volume behouden. De LPG-tank kan tot 41 liter bevatten, waarmee de Opel ADAM een bereik heeft van ongeveer 500 kilometer. Samen met een volle benzinetank heeft de auto een gecombineerde range van 1.200 kilometer.

Nieuw is de weergave van het resterende bereik. Deze wordt digitaal weergegeven op het dashboard en maakt onderscheid tussen benzine, LPG en de gecombineerde range, zodat de bestuurder altijd weet hoe ver hij met welke brandstof kan rijden. Het schakelen tussen benzine en LPG gebeurd volledig automatisch of door middel van een schakelaar op het dashboard. Een LED’je in de schakelaar geeft aan wanneer er op LPG wordt gereden; bij het ​​overstappen naar benzine gaat het lampje uit.

De ADAM 1.4 LPG ecoFLEX rolt inclusief gastank in Eisenach van de band. Duitse prijzen beginnen bij 16.150 euro, de Nederlandse prijzen zijn nog onbekend.


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

7 liter per 100 km? Op gas? In zo’n koektrommeltje?
Ik dacht echt dat zo’n ding minstens 1 op 20 zou halen, op benzine. En dat durven ze ‘eco’ te noemen.

@rotarypowah: en dat is nog maar de fabrieksopgave. In het echte leven kan dit wel eens uitkomen op 1:10.

Schandalig slecht van Opel, en ECO dat plakt men tegenwoordig overal op. Van lampen tot stofzuigers tot auto’s

In de “”LPG-modus “”

verbruikt de 64 kW/87 pk ADAM 6,9 liter per 100 kilometer

vrij normaal al doet een Ford fiesta van 3 jaar ouder dat
net iets beter 1 op 14,5

De calorische waarde van LPG ligt lager dan die van benzine, en dus is er meer voor nodig om hetzelfde vermogen te krijgen. Over het algemeen ligt het verbruik van een auto zo’n 15% hoger dan op benzine. De winst van LPG zit ‘m dan ook niet in het verbruik, maar in de kosten van de brandstof. (En natuurlijk het feit dat het over het algemeen wat schoner brandt dan benzine, voor dat warme fuzzy eco-gevoel.)

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.