Erg veel sensoren en de nodige aandacht voor privacy. Dat is Lucid DreamDrive. Jazeker, de autonome vaardigheden van de Lucid Air worden daadwerkelijk aangeduid met deze wat gezapige naam.
Detail van de sensor aan de voorzijde van de Lucid Air

Al enige jaren probeert Lucid de elektroautospecialist Tesla naar de kroon te steken. Begin 2021 wordt de luxe Lucid Air daadwerkelijk verwacht. Uiteraard kan deze ev aardig autonoom rijden, met dank aan een hyper-geavanceerde cruise control.

Lucid DreamDrive werkt met in totaal 32 sensoren. Daaronder een hogeresolutie lidar-radar, camera’s, radarsensoren en ultrasone sensoren. Het bereik van de lidar-radar is met 150 meter vrij ruim. Voor een goede werking worden ook veiligheidssystemen als het Surround View Monitoring, Blind Spot Display, Cross Traffic Protection en de automatische noodremfunctie ingezet.

Verder wordt de bestuurder actief in de gaten gehouden met een camera, om er zeker van te zijn dat er geen afwijkend gedrag wordt vertoond, het is immers niet de bedoeling om achter het stuur weg te doezelen. Het systeem is geheel redundant uitgevoerd, zodat de besturing van de auto nimmer faalt.

Uiteindelijk moet niveau drie van autonoom rijden mogelijk zijn, hetgeen betekent dat de auto rijdt en de bestuurder in de gelegenheid wordt gesteld om iets anders te gaan doen. Overigens niet in te gecompliceerde verkeerssituaties.

Er is de nodige aandacht voor de privacy. In tegenstelling tot wat gebruikelijk is bij Tesla, worden door Lucid niet alle bewegingen van de auto’s minutieus vastgelegd. Autonome Tesla’s zijn binnenkort een feit (volgens Tesla), op volledig zelfrijdende Lucids is het (lang) wachten. (Via: greencarreports.com)


Meer lezen over: , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.