Ook Suzuki gaat aan de downsizing met een 793cc tweecilinder
In de zoektocht naar lagere verbruikscijfers hebben de Japanners een bijzonder klein dieselblokje met twee cilinders ontwikkeld.

Uiteraard is de motor bedoeld voor kleinere auto’s, waarvan de eerste de Maruti Suzuki Celerio is. Het motortje zal vooral worden ingezet op de Indiase markt, omdat diesel door de lokale overheid wordt gesubsidieerd. Ondanks de bescheiden cilinderinhoud bedraagt het piekvermogen 48 pk, bij een koppel van 125 Nm.

Daarmee moet de Celerio 3,7l/100km kunnen halen, waarmee het meteen de zuinigste auto van India wordt. Om het gewicht nog verder omlaag te helpen, zijn de cilinderkoppen gemaakt van aluminium. Daarnaast zijn de afmetingen van onderdelen als de turbocompressor zo klein mogelijk gehouden.

Om trillingen tegen te gaan zijn de motorsteunen geoptimaliseerd, daarnaast is de carrosserie verstevigd. De auto Celerio Diesel kost in India 465.383 rupees, omgerekend iets minder dan 6.500 euro.

Downsizing is een populaire methode om verbruik en uitstoot van auto’s omlaag te helpen. Ook Volkswagen heeft onlangs aangekondigd dat de Golf met een kleine driecilinder wordt geleverd. De vraag is alleen of de levensduur niet te lijden heeft onder het relatief hoge specifieke vermogen.


Meer lezen over: , , ,

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Zo bijzonder toch niet? De Maruti 800 en Maruti Alto 800 is al jaren bij de bestsellers op de Indiase markt. En nu dus ook als diesel…

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten.